Berlingske Business

Novo-konkurrenters diabetespiller under luppen

Medicin Novo Nordisk opjusterer forventninger Novo Nordisk giver
Overskrift
Foto:
 
 

Den europæiske lægemiddelstyrelse, EMA, vil kigge en række medicinalselskabers nye klasse af diabetespiller, de såkaldte SGLT-2-hæmmere, efter i sømmene for alvorlige, livstruende risici.

EMA vil helt præcist undersøge, hvorvidt pillerne, der markedsføres af Novo Nordisk-konkurrenterne Astrazeneca, Johnson & Johnson og Eli Lilly, kan give anledning til syreforgiftning ved diabetes - eller såkaldt diabetisk ketoacidose, der er en alvorlig og livstruende tilstand.

Det skriver Bloomberg News med henvisning til en meddelelse fra EMA.

Der er tale om pillerne Canagliflozin, Dapagliflozin og Empagliflozin.

 

Undersøgelsen fra EMA's side kommer omkring to uger efter, at den amerikanske pendant, FDA, advarede om de nogenlunde samme risici ved netop SGLT-2-hæmmere.

FDA havde registreret 20 tilfælde i sin bivirkningsdatabase, hvor patienter, der blev behandlet med SGLT-2-hæmmere, blev ramt af syreforgiftning og måtte behandles akut og indlægges.

FDA meddelte i den forbindelse, at det vil gennemføre yderligere undersøgelser for at afgøre, om der er grund til at ændre informationer om udskrivningen af pillerne.

Advarslen kan potentielt flytte salg til andre typer af diabetespiller, eksempelvis de såkaldte DPP-4-hæmmere (GLP-1-tabletter) vurderede Bernstein-analytikeren Tim Anderson oven på FDA's advarsel i slutningen af maj.

 

Novo Nordisk sælger hverken SGLT-2-hæmmere eller DPP-4-hæmmere, men advarslen kan muligvis få betydning for den danske medicinalkæmpes salg af injektionsbehandlingen Victoza, der tilhører klassen af GLP-1-midler.

Det skyldes, at GLP-1 nogle gange ses som et alternativ til DPP-4-hæmmere og derudover bruges, når diabetikerens blodsukker ikke længere kan kontrolleres med tabletter alene.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen