Berlingske Business

Novo-konkurrent tror på øget indtjening

Trods en svag dollar, lykkedes det Novo Nordisks og H. Lundbecks amerikanske konkurrent, Eli Lilly, at øge salget med tre pct. Samtidig gik det så godt med indtjeningen i andet kvartal, at Lilly opjusterer.

Novo Nordisks og H. Lundbecks amerikanske konkurrent, Eli Lilly, øgede omsætningen med to pct. i årets andet kvartal og tre pct. i første halvår 2008 trods en svag dollar.

Samtidig kunne selskabet melde om en vækst i indtjeningen på godt 20 pct, fremgår det af det netop offentliggjorte halvårsregnskab.

På baggrund af halvårsregnskabet vælger Eli Lilly samtidig at opjustere forventningerne til indtjeningen målt per aktie fra 4,14 til 4,24 dollar.

Samlet set omsatte Eli Lilly for 5,1 milliarder dollar i årets andet kvartal og for 10,3 milliarder dollar i årets første seks måneder.

Op og ned for insulinsalg
Eli Lilly konkurrerer med Novo Nordisk på diabetesbehandling, både når det gælder salget af de hurtigtvirkende insulinanaloger NovoRapid og NovoMix og den nye hormontilpasning, Victoza.

I alt solgte Eli Lilly insulin for 1,4 milliarder dollar i første halvår 2008, hvilket er en stigning på tre pct. i forhold til året før. I andet kvartal alene voksede salget af insuliner samlet set med godt to pct. til 725 millioner dollar.

Tallene dækker over, at salget af den hurtigtvirkende insulinanalog Humalog voksede med ni pct. i andet kvartal og ti pct. i første halvår, mens salget af insulinanalogen Humalin, der virker på mellemlangt sigt, faldt med ni pct. i andet kvartal og otte pct. i første halvår.

Svag dollar driller
Ifølge Eli Lilly blev væksten i salget af Humalog hevet hjem på hjemmemarkedet i USA. Her steg salget 17 pct., mens salget uden for USA faldt med to pct. på grund af den svage dollar.

Tilbagegange for Humalin skyldes først og fremmest den lave dollarkurs, mens salget i USA steg fire pct. i andet kvartal.

Endelig rapporterer Eli Lilly om en samlet fremgang i salget af diabetes 2-lægemidlet Byetta på seks pct. Det dækker dog over et fald på én pct. på det vigtige amerikanske marked.

Salget af antidepressionmidlet Cymbalta, som er i direkte konkurrence med Lundbecks Cipramil/Cipralex, voksede 17 pct. til godt 777 millioner dollar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen