Berlingske Business

Novo-konkurrent får godkendt ny diabetespille

victoza
I USA er salget af Invokana foreløbigt kommet godt fra start. Optaget af patienter har i de første fem måneder været på linje med receptudskrivningen på Novos Victoza (bill.), dengang det kom på markedet. Foto:

Amerikanske Johnson & Johnson har fredag fået godkendt diabetespillen Invokana af EU-Kommissionen.

Markedsføringstilladelsen kommer, efter at de europæiske lægemiddelmyndigheder i september anbefalede Kommissionen at godkende pillen. Det skriver branchemediet Medwatch.

Invokana, der også er kendt under navnet Canagliflozin, tilhører en relativt ny klasse af diabetespiller, de såkaldte SGLT-2-hæmmere.

Pillerne virker ved at hæmme SGLT-2 transportproteinets optagelse af glukose i nyrerne, hvorefter sukkeret udskilles via urinen. Dermed sænkes blodsukkerniveauet, ligesom pillerne bidrager til vægttab.

I USA er salget af Invokana foreløbigt kommet godt fra start. Optaget af patienter har i de første fem måneder været på linje med receptudskrivningen på Novos Victoza, dengang det kom på markedet, har analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hasen tidligere vurderet over for Ritzau Finans.

Han ser umiddelbart ikke pillerne som den store udfordrer til Victoza eller insulin. Derimod kan receptudskrivningen være på bekostning af DPP-4-hæmmere, som Januvia fra det amerikanske medicinalselskab Merck, mener analytikeren.

I Europa fik Astrazeneca og Bristol-Myers Squibb som de første markedsføringstilladelse til deres SGLT-2-hæmmer Forxiga i november sidste år. Astrazeneca og Bristol-Myers Squibb kunne fredag desuden glæde sig over, at de europæiske lægemiddelmyndigheder anbefaler at godkende kombinationspillen Xigduo, der kombinerer Forxiga med den mest benyttede diabetespille, Metformin. Dermed udestår kun EU-Kommissionens formelle godkendelse af Xigduo.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen