Berlingske Business

Novo kaster håndklædet i ringen: Opgiver belgisk guldklump

Novo
Novo Nordisk giver fortabt i kampen om belgisk biotekgodbid. Foto:

Novo Nordisk har opgivet at få fingre i det belgiske biotekselskab Ablynx. I en pressemeddelelse mandag formiddag oplyser selskabet, at det har kastet håndklædet i ringen.

Drømmen om  at kapre den belgiske biotekguldklump Ablynx er forbi for Novo Nordisk. I en pressemeddelelse mandag formiddag erkender Novo sit nederlag til den franske ærkerival Sanofi, der dermed står til at sikre sig det ombejlede belgiske biotekselskab.

Peter

»Novo Nordisk bekræfter i dag, at virksomheden ikke vil fremsætte et revideret forslag om overtagelse,« skriver Novo i meddelelsen.

Novo Nordisk fik i december afvist to opkøbsbud på det belgiske selskab Det seneste bud lød på godt 19 milliarder kroner. Det bud blev dog i den grad trumfet af Novo-rivalen Sanofi, der mandag offentliggjorde en købsaftale med Ablynx, der indebærer, at franskmændene betaler 29 milliarder kroner for det belgiske biotekselskab.

Den danske medicinalkoncerns store sult efter det belgiske biotekselskab skyldes, at Ablynx er undervejs med et middel med navnet caplacizumab mod en sjælden blødersygdom, som ville lune godt i Novos eksisterende bløderforretning.

Novos guldrandede bløderforretning er kommet under voldsomt pres, da den schweiziske konkurrent Roche i slutningen af 2017 i USA fik godkendt et middel, der har potentiale til vende op og ned på markedet for blødermedicin.

BM

Allerede i foråret 2016 erkendte Novos finansdirektør, Jesper Brandgaard, over for Berlingske Business, at Novo risikerer at få skåret flere milliarder kroner af omsætningen i sin bløderforretning, hvis Roche fik sit middel på markedet. Og det er altså sket nu.

09BUSPix2-Lars-Fruergaard-J.jpg

Men det bliver altså ikke et opkøb af belgiske Ablynx, der bringer Novo ud af den knibe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen