Berlingske Business

Novo-investorer jubler over amerikansk Tresiba-godkendelse

Novos
Aktieanalytikerne klapper i hænderne ved nyheden om at insulinet Tresiba er blevet godkendt det lukrative amerikanske marked. Arkivfoto. Foto:

Novo-aktien er på himmelflugt efter amerikansk godkendelse af insulinet Tresiba, som Novo Nordisk nu forventer at sende på markedet efter nytår.

Novo Nordisk meddelte fredag aften, at de amerikanske sundhedsmyndigheder, US Food & Drug Administration, har godkendt det langtidsvirkende insulin Tresiba og mixinsulinet Ryzodeg (Tresiba + hurtigvirkende insul NovoRapid). Og det giver gevinst for Novo-aktionærerne mandag morgen.

Ved børsåbningen steg Novo-aktien med knap 5 procent. Det svarer til en værdistigning på godt 45 milliarder kroner for Novo Nordisk.

Tresiba skulle efter planen have været på det amerikanske marked for flere år siden, men de amerikanske myndigheder har forhalet introduktionen ved at forlange flere tests. Nu forventer Novo Nordisk langt om længe at kunne lancere insulinet i første kvartal af 2016.

»Vi ser særdeles positivt på godkendelsen af for Tresiba og Ryzodeg i USA - især godkendelsen af Tresiba er efter vores vurdering afgørende for at sikre et solidt vækstfundament for Novo Nordisk fremadrettet. Vi ser i den forbindelse et topsalgspotentiale for Tresiba alene i USA på 17 mia. kr.,« lyder det fra Sydbanks Novo-analytiker Søren Løntoft.

Novo Nordisk halter efter konkurrenterne Sanofi på det amerikanske marked for langtidsvirkende insulin. Sanofi sidder på næsetn 70 pct. af markedet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen