Berlingske Business

Novo: »Intet tyder på, at det gælder mennesker«

Novo Nordisk fik overskud på 34 milliarder i 2014
Foto:

Novo Nordisk afviser, at mulig kræftrisiko skulle gælde for mennesker. Om den ny forskning giver problemer for Novo afhænger af amerikanske erstatningsadvokater, vurderer analytiker.

Novo Nordisks direktør for diabetesforskning, Peter Kurtzhals, er ikke videre bekymret over Daniel J. Druckers fund, men mener ikke, at det er urealistisk, at lægemidler med tarmhormoner som GLP-1 kan have effekter i tarmen.

»Vi ved ikke så meget om det endnu, men vi ved, at GLP-1 ligesom andre tarmhormoner påvirker aktiviteten i tarmen. Det er nye aspekter af det, Druckers studier forsøger at belyse. Men der er ingen indikationer på forandringer i tarmen, hverken i de studier vi har lavet i dyr, eller når Victoza er blevet brugt i det virkelige liv. Der er intet, der tyder på, at det skulle føre til øget forekomst af tarmkræft hos mennesker,« siger Peter Kurtzhals. Han hæfter sig endvidere ved, at Daniel J. Druckers forskergruppe samtidig med offentliggørelsen af artiklen om en mulig kræftrisiko har offentliggjort en artikel i et andet tidsskrift, som viser, at GLP-1-midlet kan have positive effekter på immunforsvaret i tarmen.

»Vi er på et tidligt stadie i forskningen. Umiddelbart får de nye studier os ikke til at skærpe fokus på GLP-1s effekter i tarmen, men vi bygger jo altid videre på den forskning, der foregår, så det kan da godt være, at vi skal til at kigge nærmere på det,« siger Peter Kurtzhals.

Vækker ikke den store bekymring

Han oplyser, at Novo Nordisk ikke har været i dialog med lægemiddelmyndighederne omkring Daniel J. Druckers fund. Heller ikke blandt analytikere vækker Daniel J. Druckers forskning umiddelbart den store bekymring for Novo Nordisks salg og aktiekurs.

»Forskerne bag artiklen er selv forsigtige med at blæse fundene op, men nøjes med at sige, at de danner grundlag for yderligere hypoteser. Men det kan risikere at få betydning, hvis f.eks. amerikanske erstatningsadvokater går ind i sagen og begynder at annoncere efter Victoza-patienter, der har fået tarmkræft,« siger Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

Han henviser til 2013, hvor amerikanske advokater efter medieomtale af en mulig risiko for bugspytkirtelkræft ved en række diabeteslægemidler, annoncerede massivt i amerikansk TV efter potentielle klienter og dermed fik en mindre, negativ effekt på salget af bl.a. Victoza.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen