Berlingske Business

Novo i front med ny lægemiddelklasse

pix-novo
I den nye lægemiddelklasse GLP-1, et marked med klart vækstpotentiale, er Novo Nordisk den ultimative markedsleder. Markedet ventes at nå en størrelse på 25 mia. kr. i 2015. Foto:

I den nye lægemiddelklasse GLP-1, et marked med klart vækstpotentiale, er Novo Nordisk den ultimative markedsleder. Markedet ventes at nå en størrelse på 25 mia. kr. i 2015.

Det skriver Børsen.

GLP-1-klassen af diabeteslægemidler, som regulerer blodsukkeret for type-2-diabetikere uden risiko for lavt blodsukker, har været en af de væsentligste kilder til vækst for Novo Nordisk i de senere år.

Mads Krogsgaard Thomsen, som er koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Novo Nordisk, er tilfreds med selskabets nuværende markedsposition, men ser gerne, at markedet vokser sig endnu større.

- Vores portefølje er så altomfattende inden for GLP-1, at vi har en primær interesse i, at det marked skal vokse sig stort, siger Mads Krogsgaard Thomsen til Børsen.

Selvom Novo Nordisk i dag er markedsleder på GLP-1, hvilket særligt skyldes lægemidlet Victoza, er markedsandelen faldet fra 70 pct. til 60 pct. siden 2014. På trods af at Novo Nordisks konkurrent Eli Lilly netop har lanceret den ugentlige behandlingsform Trulicity er Mads Krogsgaard Thomsen optimistisk, da han mener, at Novo Nordisk har den bedste GLP-1-portefølje på markedet.

Også storbanken Citi er optimistisk på Novo Nordisks vegne og spår, at insulin-producenten kan fordoble sit salg af GLP-1-lægemidler til over 5 mia. dollar, svarende til 33,8 mia. kr., frem mod 2020.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen