Berlingske Business

Novo holder dollar-fest og opjusterer

Novo Nordisk
Administrerende direktør i Novo Nordisk, Lars Rebien, sendte torsdag morgen et regnskab på gaden, der trumfede analytikernes forventninger. Det er særligt en stærk dollar, der løfter Novo Nordisks regnskab. Foto:

Novo Nordisk landede torsdag morgen et stærkt regnskab for årets første kvartal, hvor selskabet hæver sine forventninger til resten af året markant.

Analytikere havde på forhånd ventet, at Novo Nordisk torsdag morgen ville præsentere markedet for en opjustering. Spådommen holdt vand, men opjusteringen er langt større end forudset. Dermed indfrier det store danske medicinalselskab de tårnhøje forventninger.

feq

Opgjort i lokal valuta venter Novo Nordisk nu en salgsvækst på 7-9 pct. samt en stigning i resultatet af primær drift i nærheden af 17 pct. Den tidligere resultatprognose fra slutningen af januar forudså en salgsvækst på 6-9 pct. samt en stigning i resultatet af primær drift i omegnen af 10 pct.

Medicinalgiganten omsatte for 25,2 milliarder kr. mod 20,3 milliarder kr. i samme periode året før. Driftsresultatet landede på 13,8 milliarder kr. mod 8 milliarder. kr. i første kvartal af 2014. I resultatet indgår en engangsindtægt på 2,4 milliarder kr. fra salg af aktier i forbindelse med børsintroduktionen af Novos IT-selskab, NNIT.

I danske kroner forventer Novo Nordisk nu en salgsvækst på 23-25 pct. og en fremgang i resultatet af primær drift på 42 pct. Tidligere har medicinalselskabet angivet, at væksten i omsætningen ville lande på 18-21 pct., mens driftsresultatet skulle vokse med 29 pct.

Fredag

»Vi er meget tilfredse med de resultater, Novo Nordisk har opnået i første kvartal af 2015. Victoza og Levemir driver fortsat salgsvæksten, og vi har med succes passeret flere vigtige milepæle for vores portefølje af diabetesprojekter i de afsluttende faser,« siger Novo Nordisks direktør, Lars Rebien Sørensen, i forbindelse med regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen