Berlingske Business

Novo har fået EU-tilladelse til markedsføring af nyt insulin-produkt

Novo-aktien falder dramatisk på børsen
Foto:

Novo Nordisk har fået EU-Kommissionens tilladelse til markedsføring af Fiasp (hurtigtvirkende insulin Aspart) til behandling af diabetes hos voksne. Markedsføringstilladelsen gælder samtlige 28 EU-medlemslande, oplyser den danske medicinalgigant.

- Fiasp er en ny generation af måltidsinsulin; det er en innovativ hurtigere formulering af insulin Aspart, som nøjere efterligner kroppens naturlige insulinrespons i forbindelse med måltider, siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncernforskningsdirektør i Novo Nordisk.

Novo Nordisk forventer at lancere Fiasp på de første europæiske markeder i løbet af første halvår af 2017.

novo

Tilladelsen har været ventet, siden en lægemiddelkomité under EU's sundhedsmyndigheder (EMA) i november anbefalede midlet godkendt.

Det aktive virkemiddel insulin Aspart er også er grundstenen i Novolog/Novorapid, som længe var Novo Nordisks bedst sælgende diabetesmiddel, indtil det blev overhalet af GLP-1-analogen Victoza.

Lars Rebien, afgående direktør i Novo Nordisk.

- Vi mener, at Fiasp repræsenterer en vigtig evolution indenfor måltidsinsulin, som kan adressere det udækkede medicinske behov hos mennesker, der har behov for en endnu bedre regulering af blodsukkeret omkring måltiderne eller større doseringsfleksibilitet, siger Mads Krogsgaard Thomsen.

I USA er Novo Nordisk løbet ind i uventet modvind i forhold til registreringsprocessen med Fiasp, idet sundhedsmyndighederne på den side af Atlanten (FDA) har krævet yderligere informationer, før der tages stilling til en registreringsansøgning.

Billede

Derfor bliver godkendelsesprocessen på det vigtige amerikanske marked udsat med formentlig et år, oplyste Novo for omtrent en måned siden. En udmelding, der kom som en overraskelse for flere analytikere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen