Berlingske Business

Novo giver aktiebonus for 236 mio. kr.

Novo giver aktiebonus for 236 mio. kr. - 1
Koncerndirektør Lars Rebien Sørensen får angiveligt 14 millioner kroner i årsløn og har ikke udsigt til at miste den. Foto:

Mens gulddrengene i finanssektoren må se deres bonus forsvinde, er der dømt bonusfest blandt medarbejderne i Novo Nordisk på baggrund af et godt regnskab for 2008.

Chefer og ansatte i finanssektoren må kigge langt efter tidligere tiders lukrative bonusser og optionsordninger. Men der er stadig steder, hvor medarbejderne bliver forgyldt på grund af gode resultater.

Det gælder blandt andet hos medicinalkoncernen Novo Nordisk, som torsdag i sidste uge præsenterede et flot regnskab for 2008.

Alene, når det gælder de såkaldte langsigtede aktiebaserede incitamentsordninger, en slags aktieoptionsordning, punger koncernen ud med en lille kvart milliard kr., helt præcist 236 millioner kr. til ansatte i ledende stillinger. Det fremgår af årsregnskabet 2008.

Koncerndirektøren tager broderparten
Topledelsen bestående af Novo Nordisks fem koncerndirektører med Lars Rebien Sørensen i spidsen samt koncernens øvrige 24 direktører scorede det højst mulige beløb i incitamentsprogrammet.

Af årsregnskabet 2008 fremgår, at koncernledelsen og direktørerne har fået overført aktier til en markedsværdi af 55 millioner kr. overført til en fælles pulje. Det svarer til i gennemsnit otte måneders løn og pension for hver direktør, hvilket er det højeste beløb, der kan overføres til puljen. Aktierne overføres til direktørerne om tre år, såfremt de ellers leve op til målene i perioden.

Omregnet til kroner svarer det til, at hver direktør i snit får aktier får 1,9 millioner kr. som tak for indsatsen i 2008. Dog tager koncerndirektør Lars Rebien Sørensen en stor del af bonussen. Hans årsløn ligger angiveligt i størrelsesordenen 14 million kr.

Læs hele historien i Berlingske Business lørdag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen