Berlingske Business

Novo forsøger sig igen med ansøgning for guldæg i USA

Novo Nordisk
Overskrift
Novo Nordisk Foto:
 

Det er en vigtig nyhed for Novo Nordisk, at medinalkoncernen har besluttet at genindsende registreringsansøgningen for selskabets nye langtidsvirkende insulin, Tresiba, i USA.

Det vurderer Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank, over for Ritzau Finans, efter at Novo torsdag har meddelt, at det venter at sende registreringsansøgning til den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, inden for en måned.


- Det er måske den positive mest positive nyhed i Novo Nordisk-øjemed i 2015 og den altoverskyggende kurstrigger. Nu kan Novo komme ind på det kæmpestore insulinmarked i USA, som udgør 70 pct. af hele markedet, siger Søren Løntoft Hansen.


- Det er et marked på 55 mia. kr., og det er derfor meget vigtigt, at Novo Nordisk får Tresiba på markedet, før konkurrencen for alvor bliver intensiveret inden for basal insulin, siger han med henvisning til konkurrenterne, franske Sanofi og amerikanske Eli Lilly.


Han peger dog også på, at Tresiba indgår i en række kombinationsmidler, hvilken gør værdien af en mulig godkendelse i USA endnu større.


Det var ventet, at Novo Nordisk ville tage beslutning om, hvorvidt registreringsansøgningen skulle genindsendes i første halvår af 2015.


Søren Løntoft vurderer, at nyheden om genindsendelsen af registreringsansøgning vil give omkring 5 pct. på aktiekursen, når handlen på fondsbørsen åbner fredag.

- Jeg tror, at kursen vil stige mere end 5 pct. alene af det positive signal af at indsende ansøgningen og dermed potentielt set være på markedet, før at konkurrencen for alvor spidser til, siger Søren Løntoft Hansen.


/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen