Berlingske Business

Novo forlænger prisslagsmål med Tyskland

Novo skaber 450 job med milliardinvestering i Hillerød
Foto:

Novo Nordisk har tidligere meldt ud, at selskabet vil trække væksthåbet Tresiba ud af Tyskland på grund af uenigheder om prisen. Torsdag afslører Novos europæiske chef dog, at prisslagsmålet med tyskerne fortsætter.

Novo Nordisk og de tyske sundhedsmyndigheder kan ikke blive enige om, hvad det danske selskabs væksthåb Tresiba skal koste. Det fik i begyndelsen af juli den danske diabeteskæmpe til at melde ud, at selskabet vil trække Tresiba fra markedet.

Torsdag løfter Novos europæiske chef, Jerzy Gruhn, dog sløret for, at armlægningen med de tyske myndigheder fortsætter.

»Vi diskuterer stadig Tresibas fremtid med de tyske myndigheder,« siger Jerzy Gruhn på Novo Nordisks kapitalmarkedsdag.

De tyske sundhedsmyndigheder er dog alt andet end kendte for at flytte sine standpunkter, når det gælder prisdiskussioner med alverdens medicinalselskaber.

I Valby er medicinalselskabet Lundbeck ligeledes kommet i knibe i Tyskland, når det gælder selskabets fremtidshåb Britellix, der er Lundbecks nyeste middel mod depression. Også her er det prisen, parterne strides om. Lundbeck-topchef Kåre Schultz antydede i begyndelsen af november overfor Berlingske Business, at forhandlingerne mellem det danske selskab og de tyske myndigheder har kurs mod sammenbrud.

»Det kan medføre, at de tyske myndigheder vil tvinge os til at trække produktet ud af markedet. Og vi må ikke engang beholde det i markedet uden tilskud,« sagde Kåre Schultz.

Novo skaber 450 job med milliardinvestering i Hillerød

Reglerne i Tyskland er sådan, at selskaberne lancerer deres produkter, som derefter gennemgås af en række tyske institutioner. Herefter kommer den egentlige prisforhandling. Og hvis diskussionerne om prislejet ender uden en aftale, bliver selskabet bedt om at trække produktet fra det tyske marked.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen