Berlingske Business

Novo får hurtigtvirkende insulin anbefalet godkendt i Europa

Nyt flagskibsprodukt trækker Novo Nordisk frem
ARKIVFOTO Foto:

Novo Nordisk er formentlig godt på vej til en markedsføringsgodkendelse af det hurtigtvirkende insulin Fiasp på det europæiske marked. I hvert fald har en lægemiddelkomité under sundhedsmyndighederne (EMA) anbefalet midlet godkendt.

Det fremgår af EMA's hjemmeside og en meddelelse fra Novo Nordisk.

Derefter skal der tages en officiel beslutning fra EU-Kommissionen, men det er normal praksis, at myndighederne følger ekspertpanelets anbefaling.

USA-ELECTION/PHARMACEUTICALS

Det aktive virkemiddel i Fiasp er insulin aspart, der er også er grundstenen i Novolog/Novorapid, som længe var Novo Nordisks bedst sælgende diabetesmiddel, indtil det blev overhalet af GLP-1-analogen Victoza.

»Vi mener, at Fiasp repræsenterer en vigtig evolution indenfor måltidsinsulin, som kan adressere det udækkede medicinske behov hos mennesker, der har behov for en endnu bedre regulering af blodsukkeret omkring måltiderne eller større doseringsfleksibilitet,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, der er forskning- og udviklingsdirektør hos Novo Nordisk, i en meddelelse fra medicinalselskabet.

I USA er Novo Nordisk løbet ind i uventet modvind i forhold til registreringsprocessen med Fiasp, idet sundhedsmyndighederne på den side af Atlanten (FDA) har krævet yderligere informationer, før der tages stilling til en registreringsansøgning.

Novo-aktien falder dramatisk på børsen

Derfor bliver godkendelsesprocessen på det vigtige amerikanske marked udsat med formentlig et år, oplyste Novo for omtrent en måned siden. En udmelding, der kom som en overraskelse for flere analytikere.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen