Berlingske Business

Novo får amerikansk godkendelse af Tresiba til børn

Amerikansk toppolitiker går i flæsket på Novo Nordisk
ARKIVFOTO 2011 af Novo Nordisk logo- Foto:

Novo Nordisk har fået godkendt sit langtidsvirkende insulin Tresiba i USA til børn helt ned til et år med type 1 og type 2-diabetes. Det fremgår af en meddelelse.

Tresiba blev i september 2015 godkendt til voksne. Det er nu det eneste langtidsvirkende insulin i USA, der er godkendt i børn på bare et år. Godkendelsen bygger på studiet Begin Young 1.

Ifølge den amerikanske diabetesforening var der i 2012 omkring 208.000 amerikanere under 20 år med diabetes, hvilket er under 1 pct. af det samlede antal diabetikere på over 29 mio. amerikanere.

Fredag - Lars Rebien

Af samme grund vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen heller ikke, at godkendelsen bør påvirke kursen på Novo-aktien.

»Men Tresiba har egenskaber, der kan være attraktive for familier med børn, som har type 1-diabetes, blandt andet fleksibel dosering,« vurderer han over for Ritzau Finans.

Billede

Blandt børn, der blev diagnosticeret med diabetes var der i perioden 2008-2009 ifølge den amerikanske diabetesforening 18.436 tilfælde af type 1-diabetes og 5089 tilfælde af type 2 diabetes.

Forekomsten af type 2-diabetes i børn er dog stigende.

»Vi ser en stigning i antallet af børn og unge med diabetes i USA, især dem med type 2, og er stolte af at kunne tilbyde disse patienter en nyt og effektivt behandlingstilbud,« siger Todd Hobbs, der har titel af chief medical officer for Novo Nordisk i USA.

23BUSPix-Christoph-Franz-fr.jpg

Tirsdag - Sanofi

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen