Berlingske Business

Novo-ejers spritnye satsning får klø i London

Laundromat
Foto: Kasim Kutay Foto:

Novos pengetank, Novo Holdings, købte sig i foråret ind i den britiske medicovirksomhed Convatec. Det har indtil videre været en dårlig forretning, da Novo-ejeren har tabt 17 pct. på sin investering. Novo Holdings direktør, Kasim Kutay, er en del af Convatecs bestyrelse.

Convatec Group, som Novo Holdings er storaktionær i, tager mandag et stejlt dyk på børsen i London efter en nedjustering af forventningerne i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal. Det skriver Bloomberg News.

Convatec Group, som blandt andet laver sårpleje og stomibehandling, nedjusterede forventningerne til helåret til en organisk vækst på mellem 1 og 2 pct., mod tidligere over 4 pct. Årsagen er forsyningsproblemer, og Convatec skriver, at den nye målsætning afhænger af selskabets evne til at løse de logistiske problemer.

Den udmelding faldt ikke just i god jord hos investorerne, der har sendt aktien 22 pct. ned til 216 pence.

bi

»Dårlig eksekvering af selskabets flagskibs- og marginforbedrende program rejser potentielt spørgsmål ved ikke bare den kortsigtede bane, men også udviklingen på mellemlang sigt for Convatec,« skriver Goldman Sachs' analytiker Veronika Dubajova i en kommentar.

Novo Holdings ejer 19,95 pct. af Convatec, en andel som Novo i marts i år betalte godt 8,7 mia. kr. for. Den aktiepost har mandag eftermiddag en værdi på knap 7,2 mia. kr. eller 1,5 mia. kr. mindre, end da Novo Holdings købte for et halvt år siden.

Convatec var ifølge Bloomberg News den største børsnotering på børsen i London i 2016, og aktien er stort set slået tilbage til start efter at have toppet lige under 350 pence i juni 2017.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen