Berlingske Business

Novo-ejer smider milliarder efter Coloplast-konkurrent

23BUSKasim-Kutay-164718.jpg
Novo A/S med Kasim Kutay i spidsen har valgt at investere hele 8,7 milliarder kroner i den britiske medico-virksomhed Convatec, der konkurrerer direkte med danske Coloplast. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Novos pengetank, Novo A/S, investerer 8,7 milliarder kroner i en britisk virksomhed, der konkurrerer direkte med den danske medico-gigant Coloplast. Opkøbet i virksomheden ved navn Convatec betyder, at direktøren i Novo A/S, Kasim Kutay, træder ind i Convatecs bestyrelse.

Novo A/S, der er hovedaktionær i både Novo Nordisk, Novozymes og Chr. Hansen, har tirsdag aften fundet en ny tung investering, som der bliver skudt milliarder efter. Med en samlet investering på omkring 8,7 milliarder kroner har Novo A/S sikret sig knap 20 procent af ejerskabet i medico-virksomheden Convatec. Det fremgår af en meddelelse fra Convatec.

Novo A/S med den nye direktør Kasim Kutay i spidsen sikrer sig med opkøbet en plads i Convatecs bestyrelse. Det er de to kapitalfonde Nordic Capital og Avista Capital Partners, der står bag salget af de 389,3 millioner aktier til Novo A/S.

Kasim

Convatec blev i 2008 solgt fra af den amerikanske medicinalgigant Bristol-Myers Squibb, der afhændede medico-virksomheden til Nordic Capital og Avista Capital Partners for et beløb på omkring 28 milliarder kroner. Dermed har de to kapitalfonde med salget til Novo A/S sikret sig et pænt milliardafkast på deres investering.

For under en uge side varslede Kasim Kutay i et interview med Berlingske Business, at Novo-pengetanken var på udkig større såkaldte »fyrtårnsinvesteringer«.

»Vi kommer til at bruge flere kræfter på at finde en ny investering á la Christian Hansen. Vi kigger udelukkende efter investeringer i den størrelsesorden inden for life science-branchen,« sagde Kasim Kutay.

Novo-direktøren kalder opkøbet i Convatec for »meget attraktivt«.

»Convatec er en meget attraktiv investeringsmulighed på grund af potentialet i markedet for medicinske produkter og styrken i selskabets produktportefølje,« siger Kasim Kutay i en pressemeddelelse.

23BUSKasim-Kutay-164718.jpg

Convatec, der har hovedkvarter Storbritannien, råder over mere end 8.500 ansatte og driver forretning i mere end 100 lande. Selskabets aktier blev optaget under kategorien »Premium Listing« og blev sat i handlen på London Stock Exchange i oktober 2016 i en af de største børsintroduktioner inden for health care-sektoren i Europa.

På trods af børsnoteringens størrelse landede Convatecs notering dog i den lave ende af udbudsintervallet, der i første omgang lå på mellem 225 og 275 pence pr. aktie. Udbudskursen endte nemlig på 225 pence.

Novo A/S købte tirsdag den store portion aktier til en pris på 260 pence pr. aktie på en dag, hvor Convatecs aktiekurs lukkede i 267,4 pence. Dermed er det lykkedes for Novo-ejeren at få en mindre rabat klemt ud af de to sælgende kapitalfonde, hvis man ser på dagens lukkekurs.

Convatec producerer, markedsfører og sælger produkter, der gør den britiske medico-virksomhed meget sammenlignelig med danske Coloplast.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen