Berlingske Business

Novo-ejer afskriver 1,3 mia. kr. på farmainvestering

novo
Overskrift
Eivind Kolding, adm. direktør for Novo Nordisk Fondens pengetank, Novo A/S. Foto:
 

Novo Nordisk Fondens investeringsselskab, Novo A/S, tjente sidste år 13 mia. kr. mod 11 mia. kr. i 2013.

Rekordoverskuddet skæmmes dog en kende af en tvivlsom investering i det danske medicinalselskab Xellia Phamaceuticals, der i 2014 nedskrev for 1,3 mia. kr., hvilket svarer til en fjerdedel af virksomhedens samlede værdi.

Det skriver Børsen.

göran

Novo A/S købte i 2013 Xellia Pharmaceuticals for 4 mia. kr., men uheld i produktionen har kostet dyrt på bundlinjen. Eivind Kolding, der er administrerende direktør for Novos investeringsselskab, mener dog ikke, at der er tale om en mislykket investering.

- Man har arbejdet på at løse det og styrket organisationen, men sådan noget tager tid, siger topchefen til Børsen og tilføjer, at han forventer, at tabet genvindes på sigt.

Investeringsselskabets overskud var tidligere hovedsageligt skabt af udbytter fra Novo-døtrene Novo Nordisk og Novozymes, men i 2014 var 10 mia. kr. ud af overskuddet på 13 mia. kr. skabt af Novo A/S' egne investeringer.

eivind

Da obligationer for tiden giver et meget begrænset afkast, er Eivind Kolding i gang med at sælge ud af obligationsbeholdningen og har i stedet rettet kikkerten mod det mere svingende aktiemarked for at øge det samlede afkast.

- Vi har valgt at lægge os tungere i aktier, selv om det er mere volatilt, men det giver ganske enkelt et bedre afkast, forklarer Kolding over for Børsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen