Berlingske Business

Novo-chef: Vi er ikke "en halt hest", der kun kan gå på to ben

aa
Foto:

Ifølge Novo Nordisks koncernchef for forskning og udvikling, Mads Krogsgaard Thomsen, er medicinalgiganten ikke "en halt hest", der kun kan gå på to ben. Derimod galoperer selskabet mod 2018 med det nye produkt Semaglutid, der blandt andet skal bidrage til at genskabe væksten i diabetes og fedme.

Det skriver dagbladet Børsen.

Diabeteskoncernen kom igennem første kvartal af 2017 uden de store skrammer, selv om 2016 havde været et hårdt år med prisfald i USA.

- 2017 er det slemme år, og vi er stadigvæk forsigtige med, hvad vi siger om i år, men der er stadig supergode fremtidige vækstudsigter inden for diabetes og fedme, siger Mads Krogsgaard Thomsen til dagbladet Børsen.

Novo Nordisk gemmer på et trumfkort, der i fremtiden ventes at blive særlig populært på lægernes receptblok.

Det er lægemidlet Semaglutid, der kan indtages af diabetikere som injektion og tablet, hvor det sidste, hvis de kliniske studier ellers falder succesrigt ud, vil give Novo adgang til 75 pct. af diabetikerne, som Novo Nordisk ikke tidligere har haft adgang til.

I forbindelse med det nye lægemiddel har Nordea Markets haft den store lommeregner fremme. Den viser, at GLP1-diabetesmidler, som Semaglutid er i familie med, ventes at sælge for 76 mia. kr. i 2025, hvilket er tre gange så meget som i 2016, hvor der blev solgt GLP-1 for 21,6 mia. kr.

Novo Nordisks ambitioner for Semaglutide stopper ikke blot ved øget salgsvækst. Mads Krogsgaard afslører, at han drømmer om et lægemiddel til behandling af nyresygdomme og Alzheimers, hvilket Semaglutid kan være startskuddet på.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen