Berlingske Business
10:38Bjarne Corydon ny chef for Børsen

Novo-chef: USA-strid er dybt mærkværdig

Billede
Novo Nordisk sidder fast i et kompliceret juridisk slagsmål, der er mere uforudsigeligt end en tur på kasino.(Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2014) Foto:

Novo er fanget i et kompliceret patentslagsmål i USA, der har taget endnu en overraskende drejning og sætter det danske selskab under fornyet pres i den lukrative bløder­forretning.

Novo Nordisk sidder fast i et kompliceret juridisk slagsmål, der er mere uforudsigeligt end en tur på kasino. Novo blev trukket i retten i foråret 2015 af sin amerikanske konkurrent Baxalta, der mente, at det danske selskab havde krænket en række patenter, som tilhører det amerikanske selskab.

Efter at have grublet over sagen et års tid bortdømte en dommer ved den amerikanske handelskommission Novo, da hun i sin foreløbige konklusion vurderede, at det danske selskab havde krænket et af amerikanernes patenter. Et par måneder senere kom den samme dommer i sin endelige bedømmelse af sagen så frem til, at sagen mod Novo helt burde afvises.

Det skete med den begrundelse, at sagen slet ikke hørte hjemme hos den amerikanske handelskommission. Det lignede et afgørende vendepunkt for Novo, som dermed stod til at slippe af krogen i den langvarige patentstrid.

I Novos rædselsregnskab fra sidste uge fremgår det dog, at sagen har taget endnu en drejning. Hos den amerikanske handelskommission er der nemlig sket det, at den dommer, der har behandlet Novo-sagen i mere end et år, højst overraskende er blevet underkendt af sin egen kommission.

Fredag - Novo

Det betyder kort fortalt, at Novo er tilbage på pinebænken. Ender Novo med at tabe sagen, kan det i sidste ende betyde, at den danske medicinalkæmpe kan blive tvunget til at trække sin nyeste blødermedicin, Novoeight, af markedet.

I Novos hovedkvarter lægger finansdirektør Jesper Brandgaard ikke skjul på, at den danske diabeteskæmpe er godt træt af, at den uforudsigelige patentstrid buldrer videre.

»Hele situationen omkring de patenter, som Baxalta hævder, at vi krænker, er mærkværdig. Den er faktisk dybt mærkværdig,« siger Jesper Brandgaard.

Den endelige afgørelse i patentslagsmålet bliver truffet af den amerikanske handelskommission i slutningen af september. Novo har allerede et skarpt modtræk klar i tilfælde af, at det danske selskab bliver dømt som taber af det langstrakte juridiske tovtrækkeri.

Da Novo sidste forår blev stævnet af Baxalta, svarede det danske selskab nemlig omgående igen ved at anlægge sag mod Baxalta ved en distriktsdomstol i New Jersey med krav om at blive renset for anklagerne. Den sag er dog blevet sat på pause, indtil den amerikanske handelskommission har færdigbehandlet sagen i Washington.

Hvis afgørelsen går Novo imod, planlægger det danske selskab som modsvar at genaktivere sagen mod Baxalta ved retten i New Jersey.

Billede

»Det har været en usædvanlig juridisk karruseltur, som man nok næsten kun kan opleve i USA,« siger Jesper Brandgaard om det store advokatslagsmål.

Novo Nordisk er i forvejen under pres i sin guldrandede bløderforretning, da den schweiziske konkurrent, Roche, er på vej med et revolutionerende middel, der kan vende op og ned på markedet for blødermedicin.

Samlet set udgør Novo Nordisks nye blødermiddel kun en ganske lille del af medicinalkæmpens forretning. Det er dog værd at bemærke, at blødermidler er de mest lukrative produkter på Novos hylder.

novo

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen