Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Novo: Astrazeneca-regnskab gøder jorden for stærkt Victoza-salg

ASTRAZENECA-RESULTS/
The logo of AstraZeneca is seen on a medication package in a pharmacy in London in this April 28, 2014 file photo. Foto:

Svensk-britiske Astrazeneca har fremlagt sit regnskab for første kvartal, der viser, at salget af nye diabetespræparater er vokset 47 pct. år til år, og selvom selskabet stjæler markedsandele fra Novo Nordisk, er der lagt i ovnen til et stærkt salg af Novo Nordisk' blockbuster Victoza, vurderer Søren Løntoft Hansen, der er Novo-analytiker hos Sydbank.

- Salget af Bydureon og Byetta, der tilhører den såkaldte GLP-1 klasse, hvor Novo Nordisk' Victoza hører til, er stigende, blandt andet drevet af, at Bydureon er lanceret i en ny og forbedret injektionspen, siger analytikeren til Ritzau Finans.

- Selvom Novo Nordisk mister markedsandele til Astrazeneca, Glaxo Smith Kline og Eli Lilly, så holder de stadig en rigtig høj markedsandel. Det samlede marked vokser, så det borger for et rigtig godt salg af Victoza i USA, siger Søren Løntoft Hansen.

Der blev langet Bydureon for 123 mio. dollar over disken i første kvartal 2015, hvilket er en fremgang på næsten 58 pct. renset for valutaeffekter.

Salget af Byetta steg 19 pct. til 90 mio. dollar.

til bm business / BNY f Beijing - Kina

Den største fremgang blandt Astrazenecas diabetsmidler oplever pillen Dapagliflozin, der går under navnet Farxiga i US og solgte for 76 mio. dollar i første kvartal 2015 mod et salg på 13 mio. dollar i samme periode sidste år.

Farxiga er en såkaldt SGLT-2 hæmmer, en type som Novo Nordisk ikke sælger, og som derfor ikke går ud over danskernes salget. I hvert fald ikke direkte.

- Vi har set, at de her tabletter til behandling af diabetes virkelig har vundet indspas. Man kan forestille sig - qua at den her klasse er kommet, som giver en bedre effekt og også fører vægttab med sig - at det kan forsinke, hvornår man starter på GLP-1 segmentet, som Victoza tilhører, siger Søren Løntoft Hansen.

Omvendt har nye præparater den fordel set gennem Novo Nordisk-briller, at de øger det samlede marked. Når kagen vokser, gør det mindre, at Novos bid af kagen - procentvis - reduceres.

- Når der kommer flere midler på markedet, så er der en større salgsstyrke, der udbreder markedet. Novo Nordisk nyder godt af, at konkurrenterne markedsfører de her produkter, siger Søren Løntoft Hansen.

Nyt forsøg: Novo snuser til markedsværdi på en billion

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen