Berlingske Business

Novo: Amerikansk rival har stærkt diabetessalg i første kvartal

USA ECONOMY ELI LILLY
ARKIVFOTO. Foto:

En af Novo Nordisks største konkurrenter - det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly - solgte mere diabetesmedicin i første kvartal end ventet af analytikerne. Også indtjeningen overrasker til den positive side.

Eli Lilly kom ud af kvartalet med et nettooverskud på 1040 mio. dollar mod 882 mio. dollar i samme periode sidste år. Det justerede resultat per aktie landede på 0,98 dollar, hvilket var en smule mere end analytikerforventningerne om et resultat på 0,96 dollar ifølge Bloomberg News.

FRANCE-SANOFI-AVENTIS-LOGO

Salget af det hurtigtvirkende insulin Humalog og GLP-1-midlet Trulicity landede på henholdsvis 708,4 mio. dollar og 372,9 mio. dollar i første kvartal.

Begge produkter gjorde det dermed bedre end ventet. Analytikerne havde ventet et salg af Humalog på 636,1 mio. dollar og et salg af Trulicity på 347,9 mio. dollar.

Humalog ligger i direkte konkurrence med Novos tilsvarende insulin, Novolog, mens Trulicity er den væsentligste konkurrent til Novos markedsledende GLP-1-analog, Victoza.

18BUSNovo-Nordisks-nye-insu.jpg

Eli Lillys salg af det langtidsvirkende insulin Basaglar, der er en efterligning af verdens bedstsælgende insulin, Lantus, udgjorde 46 mio. dollar. Salget var under analytikerestimatet på 65,3 mio. dollar ifølge Bloomberg.

Salget af diabetespillen Jardiance, som Novo ikke markedsfører nogen pendant til, blev 74 mio. dollar mod ventet 93,6 mio. dollar.

For 2017 venter Eli Lilly fortsat et justeret resultat per aktie på 4,05-4,15 dollar.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen