Berlingske Business

Novo-aktien styrtdykker - taber 70 milliarder på 10 minutter

Novo Nordisk - 201608050803244
Novo Nordisk har haft et solidt første halvår, der dog ikke kunne leve op til analytikernes forventninger. Free/Pressefoto / Mogens Carrebye

Novo-aktien brager ned i kølvandet af selskabets halvårsregnskab, der var spækket med dårlige nyheder. Aktien bliver fredag morgen handlet ned i et voldsomt tempo. På bare 10 minutter blev Novo 70 mia. kr. mindre værd.

Novos aktionærer er vågnet op til en rædselsfuld morgen, hvor de må se i øjnene, at deres investering i den danske diabeteskæmpe får gigantiske stryg. Efter godt 10 minutters handel er Novos markedsværdi faldet med næsten 70 mia. kr. Efter godt 20 minutters handel er Novos aktie nede med omkring 7 pct.

Det er især nyheder fra det vigtige amerikanske marked, der tynger i Novos halvårsregnskab. Her må selskabet og topchef Lars Rebien Sørensen nemlig sande, at konkurrencen er langt hårdere, end Novo-topchefen havde forventet. Og derfor er der lagt op til, at Novo bliver ramt af prishug på det amerikanske marked i 2017.

novo nordisk

Diabeteskæmpen fra Bagsværd har henover sommeren været igennem en række komplicerede prishandlinger med amerikanske indkøbsorganisationer, hvor prisen på diabetesmidler for 2017 skulle fastsættes. Og resultatet er, at Novo har måttet give sig på priserne.

På en telekonference fredag morgen slog Lars Rebien Sørensen fast, at Novos udgangspunkt om, at prisudviklingen på diabetesmidler ville være flad i 2017, ikke længere holder vand.

Billede

»Efter kontraktforhandlingerne er det vores vurdering, at de gennemsnitlige priser efter rabatter vil falde med en lav til midt encifret procentsats sammenlignet med 2016,« sagde Novo-topchefen.

Det gigantiske fald i Novo betyder, at hele det danske eliteindeks bliver trukket i rødt terræn. Det sker på en dag, hvor de europæiske aktieindeks stiger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen