Berlingske Business

Novo: Advarsel om 2019 tager brodden af godt regnskab

Novo Nordisk i hårde amerikanske prisforhandlinger
Novo Nordisks indtjeningsmaskine var velsmurt i første kvartal, hvor især bruttomarginen overrasker positivt. Foto:

Novo Nordisks indtjeningsmaskine var velsmurt i første kvartal, hvor især bruttomarginen overrasker positivt.

Også salget er godkendt, om end afvigelserne her ikke stikker i øjnene i samme grad, som de gør indtjeningsmæssigt, vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

Men selv om regnskabet isoleret set er godt, advarer Novo også om, at nye regler om sygekassen Medicare Part D i USA kan påvirke koncernens salg negativt med 1-2 pct. i 2019. Og derfor risikerer aktien at falde fra morgenstunden.

»Det trækker brodden ud af det her regnskab, og meget af fokus kan blive flyttet over på det politiske. Jeg tror, aktien kan falde med 2-3 pct. fra åbningen,« siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Selve regnskabet var ellers pænt.

»På omsætningssiden er det her regnskab ikke ved at blæse os bagover, men på indtjeningssiden er det, og i forhold til den frygt, der har været i markedet for, hvor meget valutamodvind kunne presse indtjeningen, er det her en markant positiv overraskelse,« siger Michael Friis Jørgensen.

Novo Nordisks koncernchef Lars Fruergaard Jørgensen

Medicinalgiganten omsatte i første kvartal for 26,93 mia. kr. mod ventet 26,8 mia. kr. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates. Året før var omsætningen 28,5 mia. kr. i januar, februar og marts.

Driftsresultatet (EBIT) landede på 12,45 mia. kr. mod ventet 11,8 mia. kr. blandt analytikerne og 13,5 mia. kr. i første kvartal af 2017.

Det bedre resultat skyldes især en stærk bruttomargin, der landede på 84,4 pct. mod ventet 82,6 pct. blandt analytikerne.

»Det er godt, at det er bruttomarginen, der trækker det. I første kvartal sidste år handlede det mere om omkostningskontrol, men her er det bruttomarginen, og noget af det skyldes, at Novoseven klarer sig noget bedre end ventet. Novoseven er jo et højmarginprodukt,« siger Michael Friis Jørgensen.

257202382.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen