Berlingske Business

Novartis sælger aktiepost i joint venture for tocifret mia. beløb

NOVARTIS-GSK/
Britiske GSK overtager i en aktiepost til en værdi af 13. mia dollars i et af Novartis' joint ventures. Midlerne skal bruges til at fokusere på Novartis' hovedområder. Foto:

Medicinalgiganten Novartis er blevet enige om at sælge en aktiepost i selskabets forbrugersundheds-joint venture for 13 mia. dollar til den britiske medicinalgigant GlaxoSmithKline, GSK. Novartis ejer 36,5 pct. af joint venturet. Beløbet svarer til omkring 77,7 mia. kr.

Det fremgår af Bloomberg News.

Handlen ventes at falde på plads i andet kvartal af året.

Med salget vil Novartis bedre være i stand til at fokusere på udviklingen og væksten indenfor selskabets hovedområder.

»Mens vores forbrugersundheds joint venture, som vi har med GSK, udvikler sig godt, er tiden moden for at afhænde et aktiv, der ikke er i kerneforretningen til en attraktiv pris,« siger Novartis administrerende direktør Vas Narasimhan.

pix-Amazon

Direktøren siger endvidere, at salget blandt andet vil styrke Novartis' evne til at give aktionærerne afkast.

GSK trak sig i sidste uge fra budprocessen på Pfizers forbrugersundheds enhed i sidste uge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen