Berlingske Business

Monsanto bekræfter bud fra tyske Bayer

Billede
Amerikanske Monsanto, som Novozymes har et samarbejde med, bekræfter, at tyske Bayer har gjort sine hoser grønne overfor koncernen. Foto:

Amerikanske Monsanto, som Novozymes har et samarbejde med, bekræfter, at tyske Bayer har gjort sine hoser grønne overfor koncernen.

Det oplyses ikke, hvor meget tyskerne byder i en handel, der kan ende med at skabe verdens største leverandør af såsæd og landbrugskemikalier, hvis det bliver en realitet.

Det skriver Bloomberg News.

Det har tidligere været rygtet, at Bayer var klar med en stor pengepose med 40 mia. dollar for at få fingrene i den amerikanske koncern. Men det beløb bekræftes ikke i den erklæring, som Monsanto nu er kommet med.

»Som en reaktion på medieforlydender, bekræfter Monsanto Company, at vi har modtaget et uopfordret, ikke-bindende forslag fra Bayer af en potentiel overtagelse af Monsanto med forbehold af due diligence, myndighedsgodkendelser og andre forhold,« skriver Monsanto på sin hjemmeside.

Bayer

»Bestyrelsen for Monsanto er ved at gennemgå forslaget i samråd med sine finansielle og juridiske rådgivere. Monsanto har ingen yderligere kommentarer indtil bestyrelsen har afsluttet sin gennemgang,« lyder det.

Ifølge Bloomberg er Monsantos markedsværdi 42 mia. dollar, mens Bayer værdisættes til omkring 84 mia. euro. Det svarer til selskabsværdier på henholdsvis 277 mia. kr. og 624 mia. kr.

US-AGRICULTURE-EARNINGS-LAYOFFS-MONSANTO-FILES

Monsanto forsøgte sidste år over flere omgange at købe schweiziske Syngenta - uden held. Nu kan amerikanerne så selv ende med at blive opslugt i stedet.

Danske Novozymes indgik i december 2013 en alliance - BioAg - med Monsanto. De to arbejder sammen her på mikrobielle løsninger til verdens landmænd.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen