Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Milliardsmæk på vej til Novo i USA

Milliardsmæk på vej til Novo i USA - 1
Foto:

Novo Nordisk nye diabetesmiddel skal udvikles videre, og det er ikke billigt.

Novo Nordisk står over for en økonomisk lussing på 1-2 mia. kr. med diabetesmidlet Victoza, da de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) formentlig vil afkræve flere studier af lægemidlet i relation til risikoen for udviklingen af hjertekarsygdomme.

Det oplyser koncernforskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen til dagbladet Børsen.

"Vi skal nok ud og lave et kæmpestort hjertekarstudie, hvor vi måske i to-fire år skal kigge på tusindvis af patienter og vise, at de ikke reagerer langsigtet på vores produkt. Patientsikkerheden er i højsædet, men det øger selvsagt omkostningerne, fordi den type studier koster et sted mellem 1 og 2 mia. kr.," siger Mads Krogsgaard Thomsen.

Victoza, der forventes lanceret til sommer, regnes for Novo Nordisks næste diabetessællert med prognoser fra analytikere, der spår salgspotentiale mellem 5 og 30 mia. kr.

Et produkt fra Eli Lilly har allerede banet vejen for den nye type diabetesmidler, kaldet GLP-1, men uden den store succes.

Novo regner med at kunne gøre det bedre, men skal altså nu efter al sandsynlighed pøse yderligere et par millarder oven i udviklingen af produktet, der allerede har været noget af det dyreste, medicinalkoncernen nogensinde har udviklet, skriver Børsen onsdag.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen