Berlingske Business

Milliardmål for Lundbeck-middel nås med lille markedsandel

Ulf_Lundbeck_Business
Ulf Wiiberg regner med, at Lundbeck kan få en profitabel pris for Brintellix. Foto:

Lundbeck skal bare bruge en lille markedsandel for at nå sin målsætning om et topsalg for sit næste antidepressiv Brintellix på 5-10 mia. kr.

Det fortæller direktør for produktstrategi i Lundbeck Andreas Eggert mandag på selskabets kapitalmarkedsdag.

»Hvis vi forudsætter, at vi får den samme pris som Cymbalta (antidepressiv fra Eli Lilly), skal vi bare bruge en markedsandel på 1,6 pct. for at nå et salg på 5 mia. kr. Lad os runde det op til 2 pct. Det lyder stadig ikke som en umulig opgave,« mener Andreas Eggert.

Han peger på, at prisen på Brintellix bliver væsentligt højere end på Lundbecks gamle antidepressiv Cipralex/Lexapro. Det betyder også, at Lundbeck og partneren Takeda skal nå væsentligt færre patienter for at blive kommercielt succesfulde.

»Vi behøver ikke og vil heller ikke nå en markedsandel på 10-15 pct., som vi måske har været vant til. Men det er heller ikke nødvendigt så længe, at vi fokuserer på de rigtige patienttyper for Brintellix,« siger Andreas Eggert.

Antidepressivet har en ny unik virkningsmekanisme, som Lundbeck vurderer er interessant for de patienter, der ikke responderer på de gængse antidepressiver af typen SSRI eller SNRI. Samtidig er bivirkningsprofilen ifølge Lundbeck fordelagtig. Blandt andet reducerer midlet ikke sexlysten i samme grad som de sædvanlige antidepressiver er kendt for.

Brintellix, der er udviklet i samarbejde med Takeda, ventes lanceret i slutningen af januar næste år i USA. Det bliver til en pris på lige over 7 dollar per pille, mens prisen på Cymbalta ifølge Andreas Eggert er omkring 6,5 dollar. Også i Europa håber Lundbeck på en pris på linje med Cymbalta, selv om krisen har gjort myndighederne prisbevidste.

»Når du ser på det medicinske behov og den unikke profil, Brintellix har, så giver det os en mulighed for at opnå de priser, og det er hvad vi går efter,« siger administrerende direktør Ulf Wiinberg.

Hvor kommercielt succesfuldt Brintellix bliver, vil blandt andet afhænge af, om Lundbeck formår at vise, at Brintellix forbedrer patienternes kognition og evne til at koncentrere sig og fokusere. Det har prækliniske studier og et studie i ældre patienter vist, og Lundbeck og partneren er på vej med flere studier, der skal bekræfte tesen, så det kan bruges i markedsføringen.

»Det, vi ikke kan sige i dag, er, om vi får kognition i labelen i USA. Så baseret på, hvad vi ved i dag, er 5-10 mia. kr. et godt bud,« siger Ulf Wiinberg.

Lundbecks estimat for topsalget af Brintellix er opgjort som Lundbecks andel og altså efter, at salget er delt med partneren Takeda.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen