Berlingske Business
14:25Musikduo stævner Hennes og Mauritz

Millardsællert skal skabe nye guldæg

20BUSJan-van-de-Winkel--Ref.jpg
Genmabs topchef Jan van de Winkel om, hvad der er sket i selskabet efter den tidligere topchef, Lisa Drakemans, dramatiske exit for et par år siden. Hvor står selskabet i dag? Hvilken rolle spiller biotekselskaber af Genmabs type i biotekfødekæden.

Biotekselskabet Genmab fortsætter opturen med sit kræfthåb Darzalex, som er selskabets absolutte guldæg. Genmabs topchef vil udnytte milliardsuccesen til at skabe nye vinderprodukter, så biotekselskabet i højere grad kan blive »herre i eget hus«.

Genmab bliver ved med at hæve flyve­højden for kræftmidlet Darzalex. Selskabet har efterhånden for vane at forkæle sine aktionærer med stærke studieresultater flere gange om året, som uden undtagelse sender Genmabs aktie helt frem i bussen i det danske eliteindeks.

Det skete igen torsdag, da Genmab-aktien blev sendt i vejret med visheden om, at Darzalex i et stort fase 3-studie igen viste uovertrufne evner, når det gælder behandling af patienter med uhelbredelig knoglekræft.

Genmab har lagt størstedelen af indtægterne fra sit guldæg i hænderne på sin amerikanske partner Janssen Biotech, der står for både salg og marketing af det succesfulde kræftmiddel. Genmab indkasserer i den nuværende aftale 12 pct. af salget fra Darzalex, men kan score i nærheden 20 pct., hvis der for alvor kommer fart på omsætningen.

Hos Sydbank forventer senioranalytiker Søren Løntoft Hansen, at Genmabs kræfthåb vil sælge for omkring 35 mia. kr. om året, når midlet som forventet topper om ti år.

Genmab

Genmab får fra sin amerikanske partner løbende udbetalt en række belønninger eller såkaldte milestones i takt med, at Darzalex med det kliniske navn Daratumumab opfylder en række målsætninger.

Afhængig af engangsbetalinger

Hvis Genmab i fremtiden vil stå på egne ben, dur det ikke, at biotekselskabets økonomi er afhængig af engangsbetalinger.

Sådan lyder den klare konklusion fra Genmab-topchef Jan van de Winkel i et tidligere interview med Berlingske Business.

»Daratumumab skal sikre, at vi bliver et vedvarende profitabelt selskab. Vi har nu været profitable tre år i træk, hvilket primært skyldes udbetalinger af en række enkelt­stående milestones. Du kan ikke lade en større del af din forretning afhænge af milestones, fordi det ikke er muligt at ramme målet med alle kandidater i pipelinen. Vi er i biotek-branchen, det er ikke alt, vi rører ved, der bliver til succes,« siger Jan van de Winkel.

Genmab

Hvad er din vision for Genmab?

»Min vision er, at vi i 2025 har vores eget produkt på markedet. Når jeg taler om, at vi skal have vores eget produkt, definerer jeg det sådan, at vi har mindst 50 pct. af rettighederne til produktet på vores egne hænder. Min drøm er, at det er et produkt, som kan transformere behandlingen af cancer, så den bliver langt bedre, end den er i dag,« siger Genmab-topchefen.

Den strålende succeshistorie om Genmab kunne sagtens have set helt anderledes ud. Biotekselskabet var nemlig ved at droppe sit guldæg hele tre gange undervejs i udviklingen, da krisen kradsede aller­hårdest i Genmab. At biotekselskabet havde en blockbuster under udrugning, blev så småt opsnappet af markedet allerede i 2014, hvor biotekaktien steg med 70 pct. Året efter lød stigningen på mere end 150 pct.

Genmabs topchef Jan van de Winkel.

Turbo på jagten efter guldæg

Nu vil Jan van de Winkel udnytte succesen og milliardindtægterne fra Darzalex til at sætte turbo på jagten efter et nyt vindermiddel.

»Forhåbentlig kan vi inden for de næste par år identificere den næste vinder. Vi kan forhåbentlig komme på markedet med et produkt, hvor vi selv står for marketing og alle de kommercielle aktiviteter. Vi har mange år til at bygge det op; det er ikke en hastesag for os,« siger Jan van de Winkel.

Han anerkender dog, at der er grænser for, hvad Genmab selv kan bære frem på egne skuldre. Det betyder paradoksalt nok, at selskabet må droppe tanken om at køre sin egen marketingsmaskine på banen, hvis opdagelserne i laboratoriet bliver alt for gode. Jan van de Winkel er dog sikker på, at biotekselskabets stærke økonomiske position betyder, at han vil være i stand til at forhandle en langt bedre aftale i stand end tidligere.

»Hvis den næste vinder har samme milliard­potentiale som Daratumumab, har vi behov for at indgå et partnerskab med et stort biotek- eller medicinalselskab. Vi er ikke i stand til at maksimere potentialet for Daratumumab med få hundrede ansatte. Men jeg kan garantere dig for, at med en stigende indkomststrøm fra Daratumumab vil jeg have mulighed for at lave en rigtig god aftale, der betyder, at jeg kan beholde 50 pct. af ejerskabet af en kommende vinder,« siger Genmab-chefen.

Genmabs topchef Jan van de Winkel.

Jan van de Winkel overtog i 2010 Genmab i en forfatning, som han tidligere over for Berlingske Business har beskrevet som »virkelig dårlig«. Siden den 55-årige hollænder trådte ind på scenen som topchef i Genmab, er selskabets aktie steget med mere end 1.700 pct.

Torsdag steg Genmab-aktien med fem pct. til 1.067 i et overvejende surt dansk aktiemarked.

genmab

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen