Berlingske Business

Medicon Valley på skrump

23BUSSøren.jpg

Den prominente interesseorganisation og branche­klynge, Medicon Valley, skal gentænkes og skæres til. Der er for stort overlap med Greater Copenhagen og andre organisationer.

I snart tyve år har den højt besungne klynge for medicinal- og biotekvirksomheder, Medicon Valley, kæmpet for at gøre Øresundsregionen til stedet for den enorme medicinalindustri. Men organisationen er ved at blive ædt af andre organisationer – heriblandt Greater Copenhagen-samarbejdet – og skal nu til at gentænke sig selv.

23BUSPeberholmen-OEresundsb.jpg

»Spørgsmålet er, om ikke tiden er løbet fra en organisation, der forsøger at gøre alt alene. Der er meget mere brug for en organisation, der kan samarbejde med de andre aktører i en arbejdsdeling, hvor vi kan bruge ressourcerne, som vi allokerer, på en bedre måde,« siger Søren Bregenholt, der er underdirektør i Novo Nordisk og favorit til at overtage bestyrelsesformandsposten i Medicon Valley Alliance.

Har allerede skåret

Indtil for nylig havde Medicon Valley Alliance flere medarbejdere i såvel Asien som USA, der skabte opmærksomhed om det dansk-svenske projekt for udenlandske interessenter. Disse medarbejdere er blevet afskediget, for det er ikke længere ambitionen, at Medicon Valley skal stå for den internationale forretningsudvikling.

Erkendelsen er nemlig, at flere andre organisationer i Danmark som Copenhagen Capacity, Invest in Denmark og Greater Copenhagen allerede varetager de roller til en grad, hvor Medicon Valley ikke behøver at gøre det længere. Særligt er der et ønske fra Region Hovedstaden om at slå sine netværks og interesseorganisationer sammen, så færre opgaver overlapper hinanden.

Afgående bestyrelsesformand for Medicon Valley, Eva Östling, bekræfter over for Berlingske Business, at den nye vej, som Medicon Valley står over for, relaterer sig til størrelsen på medlems­betalingerne:

»Der har været en diskussion om fremtiden for Medicon Valley, og hvad vi skal gøre i fremtiden med hensyn til størrelsen på betalinger fra medlemmerne og den politiske diskussion i København, Sjælland og Sydsverige,« siger hun.

»Der er en politisk diskussion, der relaterer sig til, hvilken slags organisationer vi vil have i regionerne, og om disse organisationer lapper over hinanden.«

01BUSStig-Joergensen.jpg_b.dk

Tavlen skal vaskes ren

Da Medicon Valley blev etableret i midten af 90erne, var det meningen, at kampen skulle tages op med lignende klynger af selskaber i Oxford, Paris, Amsterdam og Moskva som en organisation for det såkaldte »Life Science«-område, der dækker over pharma-, biotek- og medic­o-brancherne. Med tiden har alliancen spredt sig over flere ansvarsområder, og Søren Bregenholt vurderer, at man i højere grad skal tilbage mod kernen i samarbejdet:

»Det er nok svært at sige, at Medicon Valley er en generel erhvervsfremme­organisation. Det er en life science-organisation, og der skal vi lidt tilbage til kernen og finde sin rolle i det store netværk af andre erhvervsfremmende organisationer,« siger Søren Bregenholt. Og når Novo Nordisk-direktører efter alt at dømme sætter sig for bordenden i Medicon Valley Alliance, bliver tavlesvampen det første, han finder frem:

»Noget af det første, vi skal gøre, er at finde ind til, hvad kernen af Medicon Valley skal være. Vi skal finde ud af, hvad det virkeligt er, som medlemmerne har brug for. Vi skal vaske tavlen ren og have revitaliseret foreningen.«

wef

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen