Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Medicoindustrien vil sætte fart på intelligente indkøb

peter
Peter Huntley, direktør i Medicoindustrien. Foto:

Med et nyt nordisk initiativ håber Medicoindustrien en gang for alle at kunne overbevise både offentlige indkøbere og virksomheder om, at det er bedst for både patienter og pengepung at købe intelligent ind.

Alle taler om mere intelligente offentlige indkøb af medicinsk udstyr og om at styrke det offentligt private samarbejde om innovation inden for medicoområdet. Men selvom alle parter tilsyneladende er enige om, at det er målet, køber indkøberne rundt om i regionerne stadig medicinsk udstyr oftest ind ofte med udgangspunkt i, hvad der bedst og billigst. Det skyldes at forudsætningerne for at kigge på den totale omkostning ved en behandling ikke optimale i dag.
Et nyt, nordisk initiativ med medicobranchen som primus motor skal lave om på det.

”I dag har vi i Danmark gode retningslinjer, som gør det muligt at købe intelligent ind og fremme samarbejder mellem offentlige og private om innovation inden for medicinsk udstyr. Men både offentlige indkøbere ude i de enkelte regioner og virksomhederne selv hænger fast i gamle indkøbsmønstre,” siger Peter Huntley, direktør i Medicoindustrien, der er brancheorganisation for de danske producenter og forhandlere af medicinsk udstyr.

Arkivfoto

eivind

Det nordiske initiativ går ud på, at skabe opmærksomhed omkring behovet for at købe intelligent ind, og samtidig sikre erfaringsudveksling både internt i de nordiske lande og landene imellem. Samtidig skal der arbejdes med fælles nordiske vejledninger på relevante områder. Udgangspunktet er, at politikere og indkøbere af medicinsk udstyr i stigende grad efterspørger dokumentation for den sundhedsøkonomiske effekt ved udbud af medicinsk udstyr. Samtidig oplever medicobranchen vanskeligheder ved at markedsføre og sælge nye innovative produkter, fordi fokus er for snævert på indkøbspris.

”I dag fungerer indkøberne ude i regionerne i Danmark som satelitter, der køber ind bedst og billigst. Det levner ikke altid plads til at medregne faktorer som genindlæggelser og patientoplevelsen. Vi kunne selvfølgelig godt sætte os ned i brancheorganisationen og på tværs af de nordiske brancheorganisationer og diskutere, hvordan vi løser problemet. Men vi tror på, at det har mere effekt, hvis vi får alle parter med i dialogen,” siger Peter Huntley.

Novo får godkendelse til at sælge fedmemedicin i Europa NovoNo

Novo Nordisks bestyrelse med Göran Ando i formandssædet kan se frem til en klækkelig honorarfremgang

Projektet har fået penge fra Nordic Innovation, som hører under Nordisk Ministeråd, med det formål at styrke nordisk handel, erhvervs og innovation. Initiativet går i luften ved et møde i Stockholm mellem de involverede parter tirsdag og skal efter planen kører frem til 2017.

”Vi er enige om, at vi skal arbejde mere med innovation og intelligente indkøb, men vi får det ikke gjort i hverdagen. Derfor bliver vi nødt til at ændre på kulturen og systemerne, både i det offentlige og hos vores medlemsvirksomheder.” siger Peter Huntley.

FRANCE-POLITICS-INDUSTRY

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen