Berlingske Business

Medicinalselskaber holder prisstigninger i bero ovenpå kritik -

white pills in blister pack

Medicinalselskaberne på det amerikanske marked har efter flere måneders granskning og kritik været mere forsigtige med at hæve priserne, men samlet set er priserne stadig kraftigt stigende.

Selskaberne hæver som regel listepriserne på medicin i januar, men i år har de hævet prisen på færre midler og med færre procent.

Det skriver Wall Street Journal

Omkring 5,5 pct. af stigningerne var på mere end 10 pct., hvor dette til sammenligning lød på 15 pct. sidste år og 20 pct. i 2015..

På trods af dette var medianen dog fortsat en prisstigning på 8,9 pct., hvilket er på niveau med 2016, mens den amerikanske inflation blot er 2 pct.

17BUSLundbeck-aarsregnskab-.jpg

Det er ikke første gang, at medicinalindustrien har behersket prisstigningerne i frygt for politiske konsekvenser. Under Clinton-administrationen lovede de store selskaber at begrænse prisstigninger til den generelle inflation.

Ifølge Goldman Sachs er disse frivillige begrænsninger aldrig vedvarende, da selskaberne er afhængige af prisstigninger for at opnå vækst, skriver Wall Street Journal.

USA TRUMP SUPREME COURT

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen