Berlingske Business

Selskaber bag hjertemedicin tjener stort i Danmark

v
To af de helt store udenlandske medicinalselskaber har det seneste år haft en større prisfest på det danske marked for hjertemedicin.

Prisen på hjertemedicin er steget betragteligt de sidste år på hjertemedicin i Danmark, skriver Finans.

»To af de helt store udenlandske medicinalselskaber har det seneste år haft en større prisfest på det danske marked for hjertemedicin,« skriver Jyllands-Postens Finans.

Japanske Takeda og schweiziske Sandoz har delt en stor millionfortjeneste imellem sig som følge af mangel på konkurrence fra andre virksomheder.

»I det år, hvor der kun har været to aktører på markedet, har det kostet cirka 30 millioner kroner ekstra (for patienterne, red.). Det synes jeg, er relativt mange penge,« siger Lars Lundager Walmar, apoteker på Hadsund, Mariager og Terndrup Apoteker, til Finans.

Gennem 2017 har de to virksomheder skiftedes til at vinde langt størstedelen af markedet - med solid profit til følge.

Det er i 2017 sket ved, at Takeda har haft en fast pris på sit produkt, mens Novartis' Sandoz skiftevis har budt ind med en lidt højere pris efterfulgt af en lidt lavere pris hver 14. dag.

Siden midten af 2016 er priserne på hjertemedicin mere end fordoblet.

11BUSforside-i-siden-160811.jpg

»Vi mener, at et godt marked er et konkurrencepræget marked, og det er generelt godt for sundhedssystemet som følge af lavere priser.«

»Vi er ikke specielt glade for duopoler, fordi det fører til spørgsmål om mangel på konkurrence, som du for eksempel stiller,« siger Alexander Krujatz, nordisk landechef for Sandoz til Finans.

I Danmark opererer man med prisperioder af 14 dages varighed i udbud fra landets apoteker.

Den virksomhed, der har den laveste pris i perioden, vinder stort set hele markedet til at sælge virksomhedens lægemiddel i en periode på to uger.

Systemet har sikret, at Danmark har nogle af de laveste priser på medicin i verden.

»Vores medicinsystem fungerer generelt rigtig godt med meget lave priser på kopimedicin, men dette eksempel viser, at der kan opstå problemer, når der pludselig kun er to aktører på markedet,« siger Lars Lundager Walmar til Finans.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen