Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Medicinalkæmpen fra Bagsværd er stadig branchens bedste

Lars Rebien S
Foto:

Trods kvaler i USA, der har ramt de fremtidige vækstforventninger, er Novo Nordisk stadig i en liga for sig blandt de danske medicinalvirksomheder viser opgørelse fra Berlingske Guld1000 magasin.

Novo og alle de andre

Novo Nordisk brød gennem lydmuren i 2015 med en omsætningsstigning på 22 procent, som for første gang løftede selskabets årsomsætning til over 100 milliarder kroner, og det er vel at mærke uden IT-selskabet NNIT, som er udskilt i et børsnoteret selskab og derfor ikke længere konsolideret ind i Novos regnskab.

Omsætningsstigningen er højere end Lundbecks samlede omsætning, og medregnet NNIT ville alene Novos fremgang udløse en top20-placering blandt de 1.000 største selskaber i landet.

Da årsregnskabet for 2015 blev offentliggjort i begyndelsen af februar i år, faldt alle i svime over selskabets fremgang, og ikke mindst driftsresultatet på næsten 50 milliarder kroner. Men rent faktisk viste regnskabet allerede den gang tegn på nye tider.

split

De sidste tre måneder af 2015 viste en faldende stigningstakt. Efterfølgende har det vist sig, at Novo er hårdt ramt på det amerikanske insulinmarked, hvor der er pres på priserne, ligesom Novos nye produkter har svært ved at trænge igennem og erstatte tidligere generationer af insulin. Årsagen er, at prisen er for høj i forhold til produktets forbedringer.

2016 er også året, hvor verdens bedste direktør træder tilbage. Lars Rebien Sørensen overlader pladsen som adm. direktør til Lars Fruergaard Jørgensen, mens en af de andre kronprinser, Jakob Riis, sendes til USA for at få styr på de amerikanske aktiviteter.

Novo-toppen præger også landets næststørste medicinalselskab, Lundbeck, der har indledt en omfattende turnaround med den tidligere Novo-toer, Kåre Schultz, i spidsen. I 2015 nedskrev Lundbeck produktrettigheder for fem milliarder kroner i et år, hvor der blev afsat 1,1 milliard kroner til at gennemføre restruktureringsplanen.

Genmab fortsætter med at levere resultater og runder for første gang en milliard i omsætning. Det ventes at tage endnu mere fart i de kommende i år i takt med, at salget af Darzalex for alvor kommer i gang. Darzalex er et middel mod knoglemarvskræft og har et skønnet salgspotentiale på fem mia. dollar. Genmab får royalty ved salg, 12 pct. til tre mia. dollar og derefter 20 procent.

27BBMAnders-Colding-Friis-2.jpg

Nichens mestre

Danmark er begunstiget af en række klyngevirksomheder, og i år rykker alle, som beskæftiger sig med høreappratindustrien.

William Demant med Oticon vokser med 14 procent, GN Hearing med 16 procent og Widex har vendt en mindre nedgang til en fremgang på fem procent.

Men lige så vigtigt rykker følgeindustrier som Sonion, der producerer højteknologiske lydløsninger til høreapparatindustrien, ligesom kometen 3Shape, som leverer 3d-scannere til høreapparatindustrien og tandlæger, fortsætter med en høj vækst. Sonion er nu ejet af Novo Nordisk Fonden, mens 3Shape er ejet Tais Clausen og Nikolaj Deichmann. De to mødte hinanden på DTU, og sammen udviklede de en 3D-teknologi, som på rekordtid har sendt dem ind på listen blandt Danmarks 100 rigeste.

28BBMMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

Coloplast fortsætter også sin fremgang, men har i 2015 haft store omkostninger i forbindelse med retssager i USA. Selskabet har hensat yderligere tre milliarder kroner oven i de 1,5 milliarder kroner, der tidligere en sat til side.

Den globale konkurrent, Hollister-ejede Dansac, der også producerer stomi-produkter, viser også stor fremgang med kategoriens bedste afkastningsgrad.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen