Berlingske Business

Lundbecks vilde prisstigninger bekymrer eksperter

Lundbeck
Foto:

Medicinalselskabet har på få år hævet priserne på flere præparater med flere hundrede procent.

København. Mens medicinprisernes himmelflugt er blevet et centralt emne i den amerikanske valgkamp, fortsætter danske Lundbeck med at hæve priserne.

Det sker blandt andet på medicin mod sygdomme som epilepsi og depression.

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

Lundbeck

Det danske medicinalselskab har hævet prisen på to af sine præparater med 220 procent og 329 procent siden 2009. På et tredje præparat har selskabet øget prisen med 132 procent siden 2011.

Det viser en analyse fra den internationale investeringsbank Morgan Stanley.

Dermed er Lundbeck blandt de selskaber, som hæver priserne mest. Og det skaber bekymring blandt analytikere og investorer.

De frygter, at modellen med massive prisstigninger ikke er holdbar i længden, skriver Finans.

»Lundbeck har ikke ret meget volumenvækst. Selskabet er vokset gennem prisstigninger,« siger Morten Larsen, der er Lundbeck-analytiker hos ABG Sundal Collier, til Finans.

Lundbeck Lundbeck

Claus Henrik Johansen, senior porteføljeforvalter i Wealth Management-afdelingen i Danske Bank, siger, at Lundbeck har været aggressive.

»Lundbeck har gjort virkelig godt brug af prisstigninger og ligger helt klart over det normale. Jeg er bekymret for, om Lundbecks vækst i USA vil løje af, siger han til Finans.«

Alene i 2016 har Lundbeck hævet den såkaldte listepris på Xenazine, der bruges til behandling af sjældne sygdomme som huntingtons, med 30 procent.

Dermed koster en behandling 12.746 dollar. Året forinden blev prisen hævet tilsvarende.

Ifølge Staffan Schüberg, koncerndirektør i Lundbeck med ansvar for salg, er der reelle prisstigninger for patienterne dog "langt under halvdelen".

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen