Berlingske Business

Lundbecks væksthåb kan blive smidt ud af Tyskland

Kåre
Ifølge Lundbeck-topchef Kåre Schultz kan de tyske myndigheder tvinge det danske selskab til at trække sit nye antidepressiv af markedet. Foto:

Lundbeck bliver med stor sandsynlighed smidt ud af det tyske marked med sit væksthåb Brintellix. De tyske myndigheder nægter at følge anbefaling fra den europæiske sundhedsstyrelse. Lundbecks topchef Kåre Schultz kalder det tyske standpunkt for »absurd«.

Medicinalselskabet Lundbeck har direkte kurs mod et hårdt sammenstød med de tyske sundhedsmyndigheder. Fronterne mellem de to parter er trukket skarpt op forud for en række forhandlingsrunder, der kommer til at afgøre, om Lundbecks væksthåb og nye antidepressiv Brintellix kan blive på det tyske marked.

Kåre Schultz, topchef Lundbeck

At forhandlingerne mellem de to parter på forhånd har kurs mod en blindgyde skyldes, at de tyske myndigheder har afvist at følge en anbefaling fra den europæiske sundhedsstyrelse, der siger, at Lundbecks antidepressiv Brintellix har en særlig evne til at afhjælpe problemer som koncentrationsbesvær og glemsomhed hos svært depressive patienter.

Omkring 30 pct. af de patienter, der benytter sig af almindelige antidepressive midler, klager over, at de har problemer med at koncentrere sig eller gå på arbejde. Og det er den målgruppe, Lundbeck gerne vil ramme.

Lundbeck

De tyske myndigheder vil dog ikke anerkende, at Brintellix har særlige evner i forhold til andre midler. I stedet forlanger tyskerne, at Lundbecks nye lægemiddel skal sammenlignes med en række ældgamle generiske midler på en række parametre. Og myndighedernes udgangspunkt er klart: Prisen på Lundbecks nye væksthåb skal helt i bund.

»Der er en risiko for, at myndighederne på baggrund af det her vil sige: I har ikke sammenlignet med de 30-40 år gamle produkter, vi er ikke villige til at acceptere det, som den europæiske sundhedsstyrelse har sagt, så I kan kun få en pris, som minder om den, de 40 år gamle produkter har. Det vil vi selvfølgelig ikke acceptere, da der er tale om et nyt, innovativt produkt,« siger Lundbecks topchef Kåre Schultz.

Derfor tyder alt på, at forhandlingerne mellem de to parter vil føre til et sammenbrud. Og hvis det sker, vil Lundbecks Brintellix blive smidt ud af det tyske marked.

»Det kan medføre, at de tyske myndigheder vil tvinge os til at trække produktet ud af markedet. Og vi må ikke engang beholde det i markedet uden tilskud,« siger Kåre Schultz.

Reglerne i Tyskland er sådan, at selskaberne lancerer deres produkter, som derefter gennemgås af en række tyske institutioner. Herefter kommer den egentlige prisforhandling. Og hvis diskussionerne om prislejet ender uden en aftale, bliver selskabet bedt om at trække produktet fra det tyske marked.

Ifølge Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen er det meget sandsynligt, at Lundbeck går glip af det tyske marked med Brintellix. Han peger samtidig på, at Tyskland i den grad er medicinalselskabernes europæiske akilleshæl.

»Det tyske marked er meget svært. Det ser vi hele tiden eksempler på. Det gælder også for Novo Nordisk, der har fået at vide, at Tresiba ikke er bedre end human insulin, som blev lanceret for 20-25 år siden. På den baggrund har vi også set, at mange midler er blevet trukket fra det tyske marked, fordi det simpelthen ikke kan betale sig. Tyskerne sammenligner nye, innovative midler med nogle tussegamle produkter, som har været lanceret i over 20 år,« siger Søren Lønftoft Hansen.

Lundbeck-topchef Kåre Schultz kalder det »absurd«, at de tyske myndigheder afviser at anerkende den udvidede godkendelse, som den europæiske sundhedsstyrelse har hæftet på Brintellix.

Kåre Schultz

Ved Lundbecks seneste regnskabspræsentation i august, hvor Kåre Schultz løftede sløret for sin storstilede spareplan, skar den 54-årige medicinalboss flere gange sin frustration over de europæiske landes manglende villighed til at betale for nye medicintyper ud i pap. Og angav det som en af hovedårsagerne til, at han nu skulle udskrive hundredvis af fyresedler til medarbejdere i den europæiske forretning.

Lundbecks vanskeligheder med Brintellix i Tyskland er med til at underbygge den fortælling, mener Kåre Schultz. 

»Det understøtter 100 pct. den udvikling. Og det er jo ikke, fordi jeg er specielt skarpsindig, at jeg spotter det. Det er noget, som stort set alle store lægemiddelselskaber har været udsat for over de seneste to-tre år. Det er meget beklageligt, men det er en del af vores planlægning, at det er det mest sandsynlige udfald. Det er en del af den negative udvikling, vi ser i Europa. Og det er jo derfor, at vi satser ekstra meget på områder uden for Europa,« siger Lundbeck-topchefen.

thomas

Ifølge det amerikanske børshus Jefferies har Brintellix sammen med Lundbecks skizofrenimiddel Rexulti milliardpotentiale i USA. Jefferies fremlagde for en måned siden en analyse af de to Lundbeck-produkter i kølvandet af en rundspørge blandt en række amerikanske psykiatere. Børshuset skrev i sin rapport, at hvis den amerikanske lægemiddelstyrelse vælger at opdatere indlægssedlen for Brintellix på samme måde som de europæiske myndigheder, så midlet får anerkendt sin effekt på at afhjælpe problemer som koncentrationsbesvær og glemsomhed, vil 70 pct. af psykiaterne øge receptudskrivningen af midlet.

Brintellix er allerede blevet kaldt til »eksamen« hos de amerikanske myndigheder, hvad angår den udvidede godkendelse. Den endelige dom falder senest i slutningen af marts 2016. Og det skulle meget gerne lande anderledes end i Tyskland, hvis Lundbeck for alvor skal have fart på Brintellix i USA.

Hos Lundbeck har forsknings- og udviklingsdirektør Anders Gersel Pedersen tidligere slået en meget håbefuld tone an i forhold til at få den amerikanske godkendelse i hus.

20BUSPix-Lundbeck-indvendig.jpg

»FDA har accepteret ansøgningen. Det vil sige, man har anerkendt, at problemet som sådan – kognition hos disse patienter – er et selvstændigt problem, som der kan udvikles nye lægemidler imod. Det er vigtigt for os. Og sådan var det ikke for fem år siden,« sagde Lundbeck-direktøren til Berlingske Business i midten af august.

Brintellix blev lanceret på markedet i USA og flere europæiske lande i 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen