Berlingske Business

Lundbecks nye topchef: Ny medicin skal sikre væksten

Deborah Dunsire
Den lægeuddannede Deborah Dunsire bliver ny administrerende direktør for medicinalselskabet Lundbeck. Hun flytter til Danmark i forbindelse med, at hun overtager jobbet 1. september. Hun får en lønpakke på 25 mio. kr. og kommer til Danmark på den såkaldte forskerskatteordning, som betyder, at udlændinge betaler en særlig lav skat.

Kåre Schultz trimmede Lundbeck. Nu skal den nyudnævnte adm. direktør, Deborah Dunsire, sikre medicinalvirksomhedens fremtidige vækst. Nøglen til det ligger i en styrkelse af nye produkter.

Efter næsten ti måneders søgen har Lundbeck fundet sin nye topchef. Lundbecks kommende frontfigur, britisk-amerikanske Deborah Dunsire, fik tilbuddet om jobbet for en måneds tid siden og har nu en klart defineret opgave foran sig: Fastholde væksten og sætte produkter i pipelinen.

Det har Lundbeck sådan set også præsteret over de senere år, hvor Kåre Schultz’ trimninger i organisationen har sat omsætningen i vejret. Samtidig trak annonceringen af hans afsked aktien ud i et massivt kursfald i november. Spoler man frem til d. 2. juli, bliver kursfald også kendetegnede for annonceringen af hans efterfølger, hvor Lundbeck dagen igennem haltede efter resten af C25-indekset.

Men mens den tidligere topchef var på jagt efter besparelser og lavthængende frugter, skal Dunsire øjensynligt rette blikket med de langsigtede planer og medicinalvirksomhedens pipeline. Og den har længe været kritiseret for at være for tynd.

Ifølge Michael Friis Jørgensen, der er chefanalytiker hos Alm. Brand, har den positive fortælling om Lundbeck længe handlet om de korte resultatet. Han påpeger dog, at virksomheden kan støde på udfordringer inden for de næste to år.

»Men der er også den negative historie, hvor man er i tvivl om, hvad man skal gøre efter 2020. Der går flere af deres produkter af patent, og der bliver mere usikkerhed om, hvorvidt man kan tjene så mange penge som før. Der er den nye topchef afgørende for, hvilken retning man skal gå i,« forklarer Michael Friis Jørgensen og uddyber, at med det for øje er dagens valg ikke overraskende.

Ifølge bestyrelsesformand Lars Rasmussen havde man også et krav om, at kandidater skulle have både en videnskabelig baggrund og kommerciel erfaring. 56-årige Deborah Dunsire medbringer begge efter en lang karriere som topchef i den amerikanske medicinalvareindustri og en tid som praktiserende læge i Sydafrika.

Et blik på Deborah Dunsire lange karriere viser, at hun primært har beskæftiget sig med cancerområdet, men hun har gennem sine tre år som CEO for Forum Pharmaceuticals fra 2013 til 2016 arbejdet med medicin til lidelser som Alzheimers og skizofreni, som Lundbeck også beskæftiger sig med.

Men allerede mens hun i midten af 00erne var CEO for medicinalvirksomheden Millenium Pharmaceuticals, blev hun bekendt med Lundbeck. Millenium blev købt af japanske Takeda, som Lundbeck samarbejder med om det antidepressive produkt Brintellix.

Deborah Dunsire, der voksede op i Sydafrika, fortæller, at hun blev præsenteret for CEO-jobbet 28. maj, da en headhunter fortalte hende om stillingen. Det førte allerede i maj til et møde med Lundbecks bestyrelsesformand, Lars Rasmussen, og næstformand Lene Skole-Sørensen. Hen i juni mødte hun så den øvrige Lundbeck-bestyrelse, hvorefter det hele faldt på plads, herunder lønpakken.

Lars Rasmussen fortæller, at lønpakken er på 25 mio. kroner, som han finder passende efter danske forhold.

»Det er en lønpakke, som er relativt markedskonform. Vi har en samlet pakke på ca. 25 millioner kroner, så det er selvfølgelig godt betalt, men det er ikke sådan, at det på nogen måde stikker fuldstændig ud i en dansk sammenhæng. Hvis du vil have topkvalificerede kandidater, skal du også betale det, de koster,« siger han.

Lønpakken er imidlertid ikke den eneste omkostning ved at tiltrække en ny, udenlandsk topchef til det danske medicinalselskab. Deborah Dunsire er formuende og kan risikere at betale en højere kapitalafkastskat i Danmark, end hun gør i USA, og den difference har Lundbeck lovet at betale, fortæller Lars Rasmussen.

»Vi har aftalt med Deborah, at hun bor i Danmark, og når du bor i Danmark, betaler du en anden skat på din formue, end du gør i USA. Deborah har været så dygtig og heldig i sit liv, at hun har skabt sig en formue. Og det, der hedder kapitalafkastskat, er ca. 40 pct. i Danmark, men kun 20 pct i USA. Så den difference, der er på de eventuelle gevinster af hende personlige formue, dækker selskabet. Det er ikke løn til hende. Det er bare en ekstra skat, som kommer på, fordi hun bor i Danmark,« siger han.

Deborah Dunsire havde aktier til en værdi af 130 mio. kroner, da Millennium blev solgt til Takeda i 2008.

Deborah Dunsire, der har haft flere CEO-job i medicinal- og biotekindustrien, overtager jobbet 1. september og understreger lige som Lars Rasmussen, at nye lægemidler er nøglen til fremtidig vækst.

»Lundbeck har over 100 år på bagen, og vi skal være sikre på, at virksomheden også de næste 100 år er succesfuld og vil blive ved med at skabe værdi. Det centrale i den rejse er selvfølgelig pipelinen, der også er essentiel for den her virksomhed og for fremtidig vækst,« siger hun.

Lars Rasmussen lægger ikke skjul på, at virksomhedens pipeline af nye produkter er central for den opgave, som Deborah Dunsire har fået: At skabe lønsom vækst. Men bestyrelsen har ikke på forhånd lagt sig fast på, hvordan opgaven skal løses.

»Hun foretager sin egen vurdering af, hvordan hun griber den opgave an, og det taler vi så om, når hun har kigget mere på det. Men selskabet går jo godt. Vi har en strategi, som vi følger, og den strategi kommer selvfølgelig til at udvikle sig over tid, efterhånden som det nye team kommer til at arbejde på den fremtidige vækst i selskabet,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen