Berlingske Business

Lundbecks Kåre Schultz-vikar holder kursen og leverer lille opjustering

Lundbeck Lundbecks vilde prisstigninger bekymrer eksperter Lundb
Foto:

Lundbeck fortsætter stilen med at levere opjusteringer i kølvandet af Kåre Schultz' farvel til Valby-virksomheden. Onsdag morgen kan den midlertidige direktør, Anders Götzsche, levere en mindre opjustering, så Lundbeck holder kursen mod det bedste finansielle resultat i selskabets historie.

Der er fortsat fart på Lundbecks salgsvogn, som har drønet videre i et fint tempo under Kåre Schultz' sidste tid i medicinalselskabet fra Valby. I Kåre Schultz' regeringstid i Lundbeck formåede den 56-årige topdirektør at lande en opjustering i hvert eneste kvartal og sådan fortsætter det også nu, hvor Schultz altså er fortid i Lundbeck.

Schultz/Tel Aviv

Onsdag morgen kan Lundbecks midlertidige direktør, Anders Götzsche, nemlig gøre det samme.

»Vores første ni måneder af 2017 har været rigtigt gode med en omsætningsfremgang på 12 pct. og mere end en fordobling af driftsoverskuddet i forhold til samme periode i 2016. Fremgangen betyder, at vi igen kan opjustere vores forventninger til indtjeningen for hele 2017, som forventes at blive den største i Lundbecks historie,« siger Anders Götzsche i forbindelse med regnskabet.

Lundbeck hæver helt konkret sine forventninger til driftsresultatet for 2017 fra et interval på mellem 4,1 til 4,5 mia. kr. til nu at lande mellem 4,3 og 4,6 mia. kr. Tilbage i februar, da Lundbeck første gang fremlagde sine mål for 2017, var målet, at selskabet skulle lande et driftsoverskud på mellem 3,4 og 3,8 milliarder kroner. Siden da har Lundbeck opjusteret det mål hele tre gange. Sidste lød Lundbecks driftsresultat på 2,3 mia. kr.

30BUSHONG-KONG-ECONOMY-LIFE.jpg

Samtidig overrasker Lundbecks indtjening positivt i tredje kvartal med et driftsresultat på 1,4 mia. kr. Ifølge Ritzau Finans havde analytikerne på forhånd ventet et resultat på omkring 1,2 mia. kr. Også på bundlinjen byder Lundbeck på godt nyt til investorerne.

06BUSPix2-Lundbeck-152913.jpg

»Salget af vores nøgleprodukter fortsætter med at vokse og nåede en samlet omsætning på 6,5 mia. kr. i årets første ni måneder, svarende til en vækst på 39 pct. Samtlige nøgleprodukter har stærkt momentum, og vi fortsætter arbejdet med at gøre dem tilgængelige for flest mulige patienter«, siger Anders Götzsche.

Lundbecks aktie har indtil videre haft et glimrende 2017 med en stigning på omkring 30 pct. siden nytår.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen