Berlingske Business

Lundbecks indtjening kommer under pres de næste år

Lundbeck_biz
Foto:

Selvom Lundbeck overrasker på indtjeningssiden i tredje kvartal, kan det ikke skjules, at selskabets evne til at tjene penge kommer under alvorligt pres i 2014.

Lundbecks investorer belønnede onsdag medicinalselskabet for et overraskende godt kvartalsregnskab med en kursstigning på op mod seks pct.

Omsætningen voksede syv pct. til 11,7 milliarder kr. og det samme gjorde driftsindtjeningen (EBIT), som rundede 1,5 milliarder kr.

I og med, at Lundbeck på forhånd havde et indtjeningsmål på 1,3 til 1,7 milliarder kr., tog selskabet den logiske konsekvens og indsnævrede indtjeningsmålet til nu at hedde 1,5 til 1,7 milliarder kr.

Selskabet behøver med andre ord ikke at tjene penge resten af 2013 for at nå sit indtjeningsmål, indrømmer selskabets finanschef, CFO Anders Götzsche.

"Det er rigtigt. Sådan kan du godt formulere det," siger Anders Götzsche til Business.dk.

"I fjerde kvartal har vi traditionelt mange udgifter til markedsføringsaktiviter. I år bliver de endnu større, fordi vi har fået godkendt hele tre produkter, som vi nu skal til at markedsføre. Derfor kommer der pres på indtjeningen i fjerde kvartal," forklarer Anders Götzsche.

Og presset vil fortsætte ind i 2014 og 2015, vurderer Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen.

I takt med at selskabets bedste indtjeningskilde, salget af depressionsmidlet Cipralex svinder ind, når det løber af patent i de kommende to år i Europa, skal selskabet ud og lancere en række nye produkter og styrke salget i USA og på Internationale Markeder, hvor Lundbeck tidligere ikke har stået så stærkt.

Det kræver investeringer, og det vil gå ud over indtjeningen, selvom salget af nye produkter vokser med over 40 pct. og salget i USA og på Internationale Markeder vokser med henholdsvis 18 og 12 pct.

"Salget af Cipralex og af Alzheimers-midlet Ebixa vil falde dramatisk på grund af patentudløb i det kommende år, og det vil sætte omsætning og indtjening under pres. Samtidig vil indtjeningen være tynget af udgifter til fortsatte lanceringer," siger Søren Løntoft Hansen.

Alligevel er han svagt optimistisk med hensyn til Lundbecks indtjening i 2014. Dels ser han en række positive takter i tredje kvartalsregnskabet, når man renser regnskabet for engangseffekter, som lagernedbringelser og salg af dele af den amerikanske forretning.

Blandt andet falder udgifterne til salg og administration, hvilket tyder på, at Lundbeck har haft held med at gennemføre sine spareplaner og omstruktureringer af salget. Også den kraftige vækst i salget af nye produkter tegner lovende, mener analytikeren.

Lundbecks seneste målsætning, som blev meldt ud i slutningen af 2012, og som derfor blandt andet ikke tager højde for den seneste partnerskabsaftale med japanske Otsuka om færdigudvikling og lancering af et nye Alzheimers-middel, lyder på en driftsindtjening på mellem en halv og en hel milliard kr.

Søren Løntoft Hansen tror dog, at indtjeningen kan snige sig op over en milliard kr. i 2014, mens Lundbecks CFO fortsat hælder til den forsigtige udmelding.

"Vi har et klart mål om en indtjening på mellem en halv og en hel milliard kr. i 2014 og 2015. Der er ingen tvivl om, at vores indtjening kommer under pres i både 2014 og 2015. Det har vi hele tiden meldt ud, så det er der sådan set ikke noget nyt i. Men vi er i den heldige situation, at vi, trods vores størrelse, har mulighed for at lancere en række nye produkter, som vil give os mulighed for vækst på langt sigt," siger Anders Götzsche.

Lundbeck har i 2013 fået godkendt tre nye lægemidler, som selskabet skal have lanceret. Det drejer sig om selskabets nye depressionsmiddel Brintellix, skizofrenimidlet Ability Maintena, som lanceres i partnerskab med japanske Otsuka og alkoholbehandlingen Silencro, som oprindeligt er opfundet af et finsk selskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen