Berlingske Business

Lundbeckfondens uddelinger nærmer sig halv milliard

Lene skole
Lene Skole, ny direktør for Lundbeck-fonden Foto:

474 mio. kr. svarer til løn til 643 forskere og teknikere

Lundbeckfonden kom ud af 2014 med et resultat på 2,5 mia. kr., hvilket er en stigning på 20 pct. i forhold til 2013. Fondens uddelinger er samtidig øget til 474 mio. kr. som svarer til, at fonden betalte løn til 643 forskere og tekniske medarbejdere i 2014.

Lundbeckfond Invest tjente 2.228 mio. kr. i 2014 og står for en samlet portefølje på ca. 13,7 mia. kr., mens Lundbeckfond Ventures investerede i seks nye biotek-selskaber og nu er medejer af 19 selskaber. Indtjeningen fra fondens tre datterselskaber – Falck, ALK og Lundbeck - faldt i forhold til 2013, primært som følge af Lundbecks øgede investeringer i et omfattende produktlanceringsprogram.

Lundbeckfondens største uddeling i 2014 var en tre-årig bevilling på 120 mio. kr. til at forlænge et eksisterende psykiatrisk forskningsprojektet iPSYCH, som involverer 140 forskere i Aarhus og København og samarbejder med fremtrædende forskere i Europa, USA og Australien. Frem til 2020 forventer Lundbeckfonden at uddele omkring tre milliarder kroner til biomedicin og sundhedsvidenskabelige formål samt undervisning og formidling.

»Lundbeckfonden fastholder et højt ambitionsniveau inden for både uddelinger og investeringsaktiviteter i fremtiden. Med de stærke takter vi det seneste år har vist, især i Lundbeckfond Invest og Lundbeckfond Ventures, er vi godt rustet til de kommende år,« siger Lene Skole, der er  ny adm. direktør i Lundbeckfonden.

Lene skole

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen