Berlingske Business

Lundbeck venter bedre indtjening

Lundbecks hovedsæde i Valby
Overskrift
Lundbecks hovedsæde i Valby Foto:
Fra Lundbecks laboratorier
Overskrift
Fra Lundbecks laboratorier Foto:

Medicinalkoncernen Lundbecks resultat for tredje kvartal overgår alle forventninger, og nu præciserer ledelsen forventningerne til hele året. Lundbecks indtjening kommer nu til at ligge den høje ende af den tidligere prognose.

Trods kraftig investering i forskning og udvikling, massive investeringer i lancering af nye produkter og hensættelser i forbindelse med udflytning af servicejobs til Polen, kommer Lundbeck ud af tredje kvartal med så godt et resultat, at selskabet vælger at opjustere forventningerne til indtjeningen for hele 2012.

Selskabet venter nu at lande i den øvre ende af de allerede udmeldte forventninger, således, at Lundbecks forventninger til driftsindtjeningen (EBIT) nu ligger på 1,5 til 1,7 milliarder kr. mod tidligere udmeldte 1,3 til 1,7 milliarder kr.

Driftsindtjeningen efter årets første ni måneder steg med syv pct. til 1,5 milliarder kr. Det svarer til en EBIT-margin på 13 pct. Det er et lidt dårligere resultat end efter første halvår, men skyldes, at Lundbeck har valgt at indregne hensættelser i forbindelse med selskabets Fit-for-the-Future-program, som bla. omfatter udflytning af servicejobs til Polen.


Lundbeck

I millioner kr.3. kvt. 20133. kvt. 2012Ændr.
i pct.
Omsætning35593617-2%
Driftsresultat511661-23%
Nettoresultat267426-37%
Egenkapital13506131043%
Overskudsgrad14,4 pct18,2 pct.
Egenkapitalrente2,0 pct.3,3 pct.



"Lundbeck har været igennem endnu en god periode, både hvad angår økonomiske resultater, regulatoriske fremskridt og klinisk udvikling. Med den seneste godkendelse af Brintellix fra FDA har vi opnået et solidt grundlag for vores ambition om at levere langsigtet vækst," hedder det i en udtalelse fra Lundbecks topchef Ulf Wiinberg.

Brintellix er Lundbecks nye depressionsmiddel, som ventes at kunne opnå blockbusterstatus, dvs. sælge mere end én milliard kr. om året. Midlet blev for nyligt godkendt af den amerikanske lægemiddelmyndighed FDA og skal nu lanceres i USA sammen med Lundbecks partner, Japanske Takeda.

Omsætningen voksede ligeledes med syv pct. til 11,7 milliarder kr. Væksten skyldes først og fremmest salget af nye produkter, som steg med 41 pct. til 2,2, milliarder kr. Salget af Lundbecks tidligere guldfugl, depressionsmidlet Cipralex steg også, men kun med fire pct. til 4,5 milliarder kr.

Det er USA og de internationale markeder, der trækker Lundbecks vækst, mens salget i Europa er på retur. I Europa, som fortsat er Lundbecks største marked, måtte selskabet se medicinsalget falde med fem pct. til 5,5 milliarder kr.

I USA voksede salget eksklusive Lexapro (det amerikanske markedsføringsnavn for Cipralex, red.) med 20 pct. i lokal valuta og 18 pct. i danske kroner til 1,8 milliarder kr., mens væksten på de internationale markeder blev 14 pct. i lokale valutaer og 12 pct. i danske kr. Her solgte Lundbeck for 3,1 milliarder kr.

"Vi har igen oplevet fremgang i vores strategisk vigtige vækstmarkeder USA og Internationale Markeder med vækst på henholdsvis 18 pct. og 12 pct. i årets første ni måneder. Omsætningen i USA fraregnet Lexapro var på 1,8 mia. kr. for denne periode efter fremgang for alle de lægemidler, vi i dag selv markedsfører i USA," siger koncernfinansdirektør Anders Götzsche fra Lundbeck i en udtalelse i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen