Berlingske Business

Lundbeck under voldsomt angreb i USA: Trækker fem kopikonkurrenter i retten

Lundbeck
Lundbeck er kommet under hårdt angreb fra kopiproducenter i USA. Foto:

Det danske medicinalselskab Lundbeck har hevet de helt store juridiske forsvarskanoner frem i USA, da ikke mindre end fem kopiselskaber har meddelt, at de vil kopiere Lundbecks flagskibsmiddel mod depression. Som modsvar har Lundbeck trukket alle fem selskaber i retten.

Lundbeck er kommet under heftig beskydning fra hele fem kopiselskaber på det amerikanske marked. De fem selskaber – Apotex, Alkem, Lupin, Macleods og Unichem – forsøger alle at få fingre i Lundbecks topprodukt mod depression kaldet Trintellix.

De fem kopiselskaber har indsendt såkaldte registreringsansøgninger på Lundbeck-produktet til de amerikanske myndigheder, hvilket er det første skridt i retning af at kunne sende en kopi af det danske antidepressionsmiddel på markedet i USA.

Onsdag - Novo

Sagen er bare den, at to af Lundbecks patenter, som er tilknyttet produktet, først udløber i 2027, mens et tredje patent er holdbart helt indtil 2031.

At de fem kopiselskaber altså ikke har tænkt sig at rette sig efter det, har fået Lundbeck til at svare igen med retssager. Alle fem kopikonkurrenter er blevet præsenteret for søgsmål, som blev indleveret ved en domstol i den amerikanske stat Delaware i sidste uge.

13BUSPix-Teva-173335.jpg

Dermed kan Lundbeck se frem til at skulle samle advokatregninger op for flere millioner, når selskabet over de kommende måneder og muligvis år skal forsvare sit topprodukt mod kopisterne.

»De her sager kommer sandsynligvis til at koste os et millionbeløb. De penge kunne jo være meget bedre brugt i et laboratorium. Vi ved godt, at det her er en del af spillet, men vi kunne jo godt ønske os, at vores patenter blev respekteret,« siger Lundbecks pressechef, Mads Kronborg.

For Lundbeck er det dog ikke overraskende, at selskabets nyeste antidepressiv nu er kommet under angreb på det amerikanske marked. Reglerne i USA er nemlig sådan indrettet, at det selskab, der kommer først på markedet med en kopi, vil opnå 180 dages eksklusivitet i forhold til de andre generiske producenter.

»Det er helt som forventet og ændrer ikke noget i forhold til vores syn på Trintellix' fremtid,« siger Mads Kronborg.

30BUSTil-bm-business-f-Lund.jpg

Trintellix solgte i 2016 for knap 600 millioner kroner i USA. Det er en stigning på næsten 50 procent i forhold til 2015.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen