Berlingske Business

Lundbeck-topchef: Vi får et ekstra skud på mål

Götzsche
Lundbecks vikarierende topchef, Anders Götzsche, har været på opkøb. Foto:

Medicinalselskabet Lundbeck har købt et hollandsk-schweizisk biotekselskab og håber med satsningen at sende et nyt middel mod Parkinsons inden for otte år. Hvis planen lykkes, vil Lundbeck få et milliardmiddel i hænderne.

Med et 750 millioner kroner stort greb i lommen har Lundbeck fredag købt et hollandsk-schweizisk biotekselskab, der er i færd med at udvikle et medikament til behandling af Parkinsons sygdom.

04BUSHjernen-204308.jpg

Lundbeck har med købet af Prexton sikret sig rettighederne over et middel, som i bedste fald kan hæve livskvaliteten for patienterne.

»Vi håber, at Foliglurax vil kunne forlænge den tid, hvor patienter med Parkinsons har en høj livskvalitet. Det vil sige, at de ikke har de her ufrivillige bevægelser, som er generende,« siger Anders Götzsche.

Billede

Den vikarierende Lundbeck-topchef peger på, at det danske selskab har fået fuld råderet over stoffet, som skal udvikles til et globalt middel, der kan komme på markedet i både USA, Asien og Europa.

»Det passer perfekt ind i vores strategi, fordi et af vores hovedområder er Parkinsons. Nu får vi et vi et ekstra skud på mål inden for den sygdom,« siger Anders Götzsche.

Lundbeck får allerede til næste år de første tegn på, om selskabets satsning på det hollandsk-schweiziske biotekselskab vil give pote. Det sker, når selskabet efter planen resultater fra forsøg med midlet, som blivre helt afgørende for, om der er noget at komme efter.

»Der er en risiko for hvert eneste skridt, man tager i udviklingen af et lægemiddel. Vi håber selvfølgelig på, at vi får nogle gode data i 2019, som er den første store test,« siger Anders Götzsche.

Lundbeck satser som virksomhed udelukkende på at udvikle medikamenter til behandling af depression, skizofreni, Parkinsons og Alzheimers sygdom.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen