Berlingske Business

Lundbeck ser lidt lysere på hele 2013

pix - lundbeck - biz
Foto:

Bedre salg af Lundbecks nye produkter, hæver selskabets forventninger en anelse til hele 2013.

Medicinalvirksomheden Lundbeck, der især er kendt for at producere lykkepiller, opjusterer sine forventninger en smule til helåret 2013 på baggrund af bedre salg i årets første halvår. Nu venter selskabet en omsætning for året på mellem 14,6-15 mia. kroner mod tidligere 14,4-15 mia. kroner. Det fremgår af selskabets regnskab for første halvår.

Den lille opjustering kommer efter årets første seks måneder, hvor Lundbeck har solgt 48 procent mere inden for kategorien "nye produkter", herunder bl. a. Xenazine, Sabril og Lexapro, i forhold til samme periode sidste år - fra 947 mio. kroner i første halvår 2012 til 1.402 mio. kroner i første halvår 2013.

Samtidig har selskabet øget salget af lykkepillen Cipralex med fire procent, hvilket betyder et salg på 3.048 mio. kroner i første halvår mod 2.927 mio. kroner i samme periode året før.

Lundbeck

I millioner kr.1. hlv. 20131. hlv. 2012Ændr.
i pct.
Nettoomsætning8112734011%
Driftsresultat102076434%
Nettoresultat5655356%
Egenkapital13391129074%
Overskudsgrad12,6 pct.10,4 pct.
Egenkapitalrente4,2 pct.4,2 pct.


»Jeg er yderst tilfreds med Lundbecks overordnede resultat i 1. halvår og især med den fortsat høje vækst i salget af vores nye produkter, hvilket for os til at øge vores forventninger til helåret og bekræfter, at den langsigtede strategi for Lundbeck er på rette kurs,« siger Lundbecks koncernchef Ulf Wiinberg i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.

Stigninger pr. halvår - fald pr. kvartal


Samlet omsatte Lundbeck for 8.112 mio. kroner i årets første seks måneder, hvilket svarer til en stigning på 11 procent i forhold til samme periode sidste år, mens resultatet før skat steg fra 744 mio. kroner til 974 mio. kroner for det første halvår. På kvartalsniveau faldt omsætningen dog en anelse fra 3.562 mio. kroner i andet kvartal sidste år til 3.536 mio. kroner i samme periode i år, ligesom resultat før skat også faldt fra et underskud på 118 mio. kroner i andet kvartal 2012 til et underskud på 550 mio. kroner i andet kvartal i år.

Samme billede gør sig gældende for selskabets primære driftsresultat, hvor Lundbeck fik et plus på 1.020 mio. kroner i årets første halvår mod 764 mio. kroner i samme periode sidste år, mens det på kvartalsniveau faldt fra et minus på 118 mio. kroner til et underskud på 506 mio. kroner i andet kvartal i forhold til 2012.

Overordnet faldt periodens resultat ligeledes fra et underskud på 85 mio. kroner i andet kvartal 2012 til et underskud på 502 mio. kroner i samme kvartal i år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen