Berlingske Business

Lundbeck: Særligt tilfreds med nye produkter

Lundbeck-pix
Arkiv. Lundbecks formand er godt tilfreds med årets resultater. Foto:

Bestyrelsesformand Håkan Björklund er godt tilfreds med resultaterne og peger på en god udvikling i salget af de nye lægemidler. Samtidig fastholder han planen om, at investerer heftigt i lanceringen af nye lægemidler i 2015, hvilket til gengæld koster på indtjeningen.

Lundbecks omsætning dykkede som ventet i fjerde kvartal, hvor patentudløb på antidepressivet Cipralex og alzheimersmedicinen Ebixa pressede toplinjen. Salget gik dog bedre, end analytikerne regnede med, ifølge SME Direkt.

Den samlede omsætning faldt til 3247 mio. kr. fra 3421 mio. kr. i samme periode året før. Analytikerne hade regnet med et salg på 3139 mio. kr. Målt på driftsresultatet bød fjerde kvartal på et underskud på 838 mio. kr., hvilket 6 mio. kr. større end ventet.

- Vi er tilfredse med udviklingen gennem 2014, hvor vi med 39 lanceringer af nye lægemidler gennemførte det højeste antal i Lundbecks historie og samtidig indfriede vores finansielle forventninger. I betragtning af vores særdeles høje aktivitets- og investeringsniveau i en periode, hvor vi samtidig møder hård konkurrence fra kopimedicin på en række markeder, er vi tilfredse med at have opnået en omsætning og et overskud på den underliggende drift på henholdsvis 13,5 mia. kr. og 1,2 mia. kr., siger Håkan Björklund i en kommentar til regnskabet.

Lundbeck

For 2015 præciseres forventninger til 2015. Medicinalkoncernen venter nu en omsætning på 13,2-13,7 mia. kr. samt et ordinært driftsresultat, kerne-EBIT, på omkring nul. Tidligere lød forventningen, der blev kommunikeret i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal, en omsætning på niveau med eller lige under 2014, hvor salget endte med at falde 5 pct. til lige under 13,5 mia. kr. Forventningen til det ordinære driftsresultatet, kerne-EBIT, blev ved den lejlighed meldt ud til tæt på nul eller let negativt.

- I 2015 sætter vi endnu mere fart på lanceringer af nye lægemidler over hele verden i arbejdet for at kunne hjælpe patienter med hjernesygdomme. Samlet regner vi således med at gennemføre flere end 50 lanceringer, idet vi fortsætter udrulningen af Brintellix og Abilify Maintena globalt. Derudover håber vi at lancere Brexpiprazol i USA, forudsat at vi opnår markedsføringsgodkendelse, siger Håkan Björklund.

Han peger på, at Lundbeck tillige vil investere tungt i forskning og udvikling. Det gælder blandt andet i stoffer inden for Alzheimers sygdom samt ADHD, der kan blive et helt nyt sygdomsområde for selskabet.

Lundbeck solgte i fjerde kvartal Cipralex samt Lexapro, som midlet markedsføres som i Japan, for 803 mio. kr. Det var en nedgang fra 1421 mio. kr. i samme periode sidste år. Analytikere havde ventet et fald til 816 mio. kr.

Lundbeck

Salget af alzheimersmidlet Ebixa blev 109 mio. kr. i Europa og 90 mio. kr. på de internationale markeder, eller ca. 199 mio. kr. Analytikere havde ventet et fald på 100 mio. kr. til 225 mio. kr.

Azilect til behandling af Parkinsons sygdom solgte for 378 mio. kr. mod ventet 374 mio. kr. Huntingtons-medicinen Xenazine landede et salg på 489 mio. kr. mod ventet 448 mio. kr., og epilepsimedicinen Sabril solgte for 197 mio. kr. mod analytikernes forventninger om et salg på 196 mio. kr.

Onfi til den relativt sjældne epilepsiform Lennox Gastaut Syndrom solgte for 317 mio. kr. mod ventet 250 mio. kr, og Lundbecks nye antidepressiv Brintellix noterede sig for et salg på 83 mio. kr. mod ventet 103 mio. kr.

Salget af Lundbecks nye lægemidler, som selskabet håber på sigt vil lukke hullet efter patentudløb og skabe ny vækst, nåede sammenlagt 1396 mio. kr. Det svarede til en vækst på 45 pct. i lokal valuta i fjerde kvartal. I kroner voksede salget med 54 pct.

Lundbeck kategoriserer Xenazine, Sabril, Onfi og Brintellix til de nye produkter, der desuden omfatter Sycrest til behandling af bipolar lidelse, kræftmedicinen Treanda, skizofrenimidlet Abilify Maintena, Lexapro i Japan, alkoholbehandlingen Selincro samt lægemidlet Northera.

05BUSGerda-Retboell-Bauer.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen