Berlingske Business

Lundbeck lider nyt nederlag - USA afviser Trintellix-ansøgning

Lundbecks hovedsæde
Lundbecks hovedsæde i Valby Foto:

Lundbeck og partneren Takeda Pharmaceuticals har fortsat ikke formået at overbevise den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, om, at listen over antidepressivet Trintellix' positive effekter bør udvides.

For anden gang på bare 15 måneder har FDA afvist at supplere indlægssedlen med oplysninger om, at midlet også kan anvendes til behandling af såkaldt kognitiv dysfunktion hos mennesker med svær depression.

Et uafhængigt ekspertpanel anbefalede ellers i februar 2016 med stemmerne 8-2, at FDA bør anerkende, at Trintellix kan bruges til styrke depressionspatienter kognition, det vil sige evnen til at huske og bearbejde information.

Men ligesom det var tilfældet sidste år, har Lundbeck og Takeda også denne gang modtaget et såkaldt "Complete Response Letter" fra FDA, der ikke kan godkende selskabernes nye opdaterede ansøgning.

06BUSPix2-Lundbeck-152913.jpg

- Lundbeck og Takeda er skuffede over tilbagemeldingen, men vi stoler på robustheden af vore data og planlægger at fortsætte diskussionerne med de amerikanske sundhedsmyndigheder vedrørende mulige udveje herfra, skriver selskaberne.

De vil fortsat markedsføre Trintellix på det amerikanske marked, hvor en udvidet godkendelse af Trintellix til behandling kognitiv dysfunktion dog uden tvivl havde stillet Lundbeck og Takeda bedre.

- Det er vigtigt i det amerikanske marked, for i og med at vi ikke må markedsføre det, så dæmper det den vækst, vi ellers kunne få med Trintellix i USA, sagde Lundbecks administrerende direktør, Kåre Schultz, i februar til Ritzau Finans.

30BUSK-re-Schultz-144659.jpg

Lundbecks omsætning fra salget af antidepressivet steg med 76 pct. sidste år til 1105 mio. kr. I USA steg salget med 47 pct. til 591 mio. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen