Berlingske Business
09:03Genmab tager teten i grønt C25

Lundbeck klar til flere opkøb

Lundbeck klar til flere opkøb - 1
Lundbecks topchef, Ulf Wiinberg. Foto:

Lundbecks topchef Ulf Wiinberg er klar til at flere opkøb. Men der bliver tale om rettigheder og licenser, ikke selskaber, siger Wiinberg, der forsikrer, at Lundbeck har penge nok.

Knap er blækket blevet tørt på aftalen om, at Lundbeck køber yderligere 25 pct. af rettighederne til stoffet Xenazine, før medicinalselskabets direktør erklærer sig klar til at købe mere. Det skal dog være rettigheder og licenser og ikke selskaber, siger Lundbecks topchef til RB-Børsen.

"Vi kigger hele tiden; på produktrettigheder, senfaselicenser og på selskaber. Det er et kontinuerligt arbejde. De første to er relevante hele tiden, mens vi i forhold til opkøb af selskaber først skal have Ovation og Lundbeck Inc. på plads i løbet af efteråret, så selskabskøb er ikke umiddelbart relevant," siger adm. direktør Ulf Wiinberg til RB-Børsen.

Købet af amerikanske Ovation, som i dag hedder Lundbeck Inc., blev foretaget i februar 2009.

Økonomien ingen begrænsning
Ulf Wiinberg forklarer over for RB-Børsen samtidig, at Lundbecks købsmuligheder alene er begrænset af udbuddet og ikke økonomien.

"Denne forretning tjener penge fra dag et, og det er en type forretning, som bankerne synes rigtig godt om. Vi har gode muligheder for at gøre store forretninger. Jeg ser ikke penge som en begrænsning, det er mere, at vi skal finde de rette idéer, der forstærker og komplementerer vores virksomhed. Det er det vigtigste. Vi har ingen finansielle begrænsninger, som jeg ser det," siger Ulf Wiinberg til nyhedsbureauet.

Partnerskab med Biovail
Med tirsdagens køb af britiske LifeHealth bragte Lundbeck sin andel af rettigheder til Huntington-behandlingen Xenazines indtjening i USA op på omkring 50 pct., forklarer direktøren, som ikke tror, at det er muligt at købe mere af produktet.

Ovation/Lundbeck Inc. ejer i forvejen 25 pct. af rettighederne i USA.

"Jeg tror, at vi har købt det, der er muligt for os at købe. Da vi købte Ovation, havde vi en del, Biovail havde en del, og så var der to andre partnere. Først købte Biovail den ene partner ud, og nu har vi købt den anden. Så jeg tror, at det bliver et partnerskab med Biovail, der kommer til at vare i produktets levetid," siger Ulf Wiinberg til RB-Børsen.

Milliarder om tre til fem år
Xenazine er et middel mod Huntingtons Sygdom, og Lundbeck ser en potentiel årlig omsætning på mindst 250 mio. dollar eller 1,3 milliarder kr. i stoffet. Men der går 3-5 år, inden det bliver en realitet, vurderer Ulf Wiinberg.

Lundbeck gav 147 mio. dollar for de 25 pct. af rettighederne.

De 25 pct. styrker lønsomheden i det danske selskabs amerikanske forretning, forklarer direktøren.

RB-Børsen/vls

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen