Berlingske Business

Lundbeck i milliard-samarbejde om kur mod folkesygdom

30BUSLundbeck-collage.jpg
Forsker Paulo Vital fra Portugal udøver kemiske forsøg og arbejder med molekyler i det helt tidligere stadier hos Lundbeck i Valby, som netop har kastet sig ind i milliard-samarbejde med andre medicinalgiganter om at bekæmpe Alzheimers. Foto: Asger Ladefoged

I samarbejde med globale giganter som Roche, Eli Lilly og Pfizer tager Lundbeck nu et ekstra våben i brug i kampen for at finde en kur mod Alzheimers. Lundbeck træder ind i et amerikansk projekt, der skal sætte fart under udviklingen af behandling mod den frygtede sygdom.

Lundbeck slår sig nu sammen med en række af verdens allerstørste medicinalselskaber i kampen mod demenssygdommen Alzheimers. Sammen med amerikanske topvirksomheder som Roche, Eli Lilly og Pfizer træder Lundbeck ind i et milliardsamarbejde, der skal skabe et fælles netværk med egnede patienter og en forsøgsklar global platform, som skal øge chancerne for at finde en kur mod den frygtede folkesygdom.

30BUSLundbeck-forside.jpg

Hos Lundbeck forklarer selskabets funktionschef i klinisk neurologi, Bjørn Aaris Grønning, at det ikke er realistisk for de enkelte virksomheder på egen hånd at holde et netværk af studiesites og patienter på tæerne hele tiden.

Behov for øget effektivitet

»Hele ideen er at køre de her udviklingsprogrammer for Alzheimers hurtigere og mere effektivt og med større chance for succes. For det er sådan, at hvis man er utroligt lang tid om at gennemføre et program, er det i sig selv et problem, fordi patienterne ændrer sig over tid, mens udviklingen inden for lægemidler ligeledes ændrer sig. Det er meget, meget vigtigt, at programmerne ikke trækker ud i flere år,« siger Bjørn Aaris Grønning.

Det banebrydende medicinalsamarbejde er en direkte udløber af et G8-topmøde om demens fra 2013. Her blev sundhedsministre fra hele verden enige om, at der skulle søsættes en skarpere global indsats mod sygdommen. De otte rigeste lande gav håndslag på at øge bidragene til forskning markant og opfordrede medicinalselskaberne til at gå sammen om at jagte et forskningsmæssigt gennembrud. Der findes stadig ingen medicin, der kan bremse eller kurere Alzheimers.

lundbeck

Og hos medicinalselskaberne har man erkendt, at det er nødvendigt at finde sammen i forskningspartnerskaber, fremfor at hver virksomhed drager i kamp hver for sig. Derfor er det et centralt omdrejningspunkt i samarbejdet, at der skal udarbejdes en fælles studieprotokol hen over alle de virksomheder, som deltager i projektet.

»Succeschancerne globalt for alle – ikke mindst patienterne – er for små, hvis man ikke gør noget anderledes og sikrer, at de her studier kører mere effektivt,« siger Bjørn Aaris Grønning.

Han lægger ikke skjul på, at det ultimative håb for samarbejdet er at finde en kur mod den frygtede sygdom.

Stor risiko for fiasko

Udvikling af medicin mod Alzheimers er et kerneområde for Lundbeck, som har tre stoffer i klinisk udvikling – herunder to kandidater i fase tre. Især produktet Idalopirdine, der udvikles med henblik på at forbedre patienternes opfattelsesevne, kan ligne en kandidat til at blive den første nye Alzheimers-medicin i mange år.

Et lille kig i statistikkerne viser dog, at Alzheimers i årevis har trodset de fremmeste forskeres forsøg på at få skovlen under demenssygdommen.

Et amerikansk studie fra 2014 viser nemlig, at der i perioden fra 2002 til 2012 blot var et enkelt Alzheimers-medikament, der strøg gennem nåleøjet, mens hele 244 kandidater floppede fælt.

Det betyder med andre ord, at risikoen for fiasko ligger på 99,6 procent.

Hos Sydbank mener Lundbeck-analytiker Søren Løntoft Hansen, at Lundbecks beslutning om at indtræde i det amerikanske udviklingsinitiativ og dermed hæve chancen for at trodse den nedslående statistik er helt rigtig.

»Der er virkelig mange, der har fejlet i forsøget på at komme igennem nåleøjet til det her marked, som med en stor generation af ældre mennesker vil blive udvidet væsentligt i de kommende år. Det her er et forsøg på at skyde genvej i forhold til studierne og mængden af patienter, der deltager. Det virker logisk, at virksomhederne går sammen, selv om de hver for sig gerne vil ind på det her meget attraktive marked,« siger Søren Løntoft Hansen.

Hos Lundbeck lægger Bjørn Aaris Grønning heller ikke skjul på, at der er meget på spil i det nye samarbejde.

»Fordelen for både patienter og virksomheder er enorm, hvis det her lykkes,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen