Berlingske Business

Lundbeck får grønt europæisk lys til antidepressiv

lunbeck domicil
Foto:

Den europæiske lægemiddelstyrelse, EMA, har nikket ja til Lundbecks ansøgning om at markedsføre det nye antidepressiv Vortioxetin - kendt som Brintellix - på det europæiske marked.

Det fortæller Lundbeck i en fondsbørsmeddelelse fredag eftermiddag.

Godkendelsen følger tre måneder efter et tilsvarende grønt lys fra de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, og modtages med glæde af det danske medicinalselskab.

- Godkendelsen af Brintellix er endnu et vigtigt skridt for Lundbeck i et meget succesfyldt år. Med sin multimodale virkningsmekanisme er vi overbeviste om, at Brintellix er et fremskridt både videnskabeligt og i behandlingen af en kompleks og heterogen sygdom bestående af emotionelle, fysiologiske og kognitive symptomer, og som gør det til en stor udfordring helt at komme sig oven på sygdommen, udtaler Anders Gersel Pedersen, Lundbecks koncerndirektør for forskning og udvikling, i meddelelsen.

Lundbeck venter at lancere Brintellix på de første markeder i andet halvår af 2014. Godkendelsen gælder de 28 EU-lande samt Norge, Island og Liechtenstein.

Selskabet venter et topsalg på mellem 1 og 2 mia. dollar årligt for Brintellix, når det er rullet ud på alle markeder, og analytikernes bud falder generelt inden for det spektrum.

Lundbeck-aktien, der denne uge forlod C20-indekset, steg umiddelbart 1,3 kr. på nyheden til 139 kr., men er siden faldet til ro omkring kurs 138,3. Det er dog stadig en fremgang på 4 kr., eller 3 pct., i forhold til lukkekursen før jul.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen