Berlingske Business

Lundbeck-direktør: Potentialet for den nye behandling kan være kæmpe stort

ss
Forskningsdirektør Anders Gersel Pedersen. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2015) Foto:

Sandsynligheden for, at behandlingsmidlet til Alzheimers- og skizofrenipatienter, som Lundbeck har i fase 1-studiet, kommer igennem alle tre faser og ud på markedet er svær af forudse, men markedet for midlet er stort.

Det vurderer Lundbecks koncerndirektør for forskning og udvikling, Anders Gersel Pedersen.

- Potentialet kan være kæmpe stort. Midlet er ikke snævert, da det kan hjælpe patienter på flere områder.

- På nuværende tidspunkt er det svært at sige, om det kommer igennem. Vi snakker ikke om procentsatser, der ligger megahøjt på det her stadie for, at det går hele vejen, men vi formoder, at det har en fair chance, siger Anders Gersel Pedersen til Ritzau Finans.

Lundbeck offentliggjorde fredag morgen, at medicinalkoncernen har påbegyndt fase 1-studier af stoffet Lu AF76432, der har til hensigt at lette symptomer hos Alzheimers- og skizofrenipatienter. Stoffet virker ved at forbedre forringet kommunikation mellem celler i særlige dele af hjernen, der kan medføre symptomer som blandt andet nedsat koncentrationsevne og hukommelsestab.

Han tilføjer, at Lundbeck arbejder med stoffer, der, hvis de er rigtig gode, alle har milliardpotentiale, og at sygdommene, som dette middel er henvendt mod, er alvorlige og udbredte.

Direktøren fortæller, at programmer som dette oftest strækker sig over 5-6 år før behandlingsmidlet er igennem alle tre faser, som det skal, før det kan blive godkendt som behandlingsmiddel.

- Vi ved alle, at stoffer i udvikling kan fejle under udvikling. Der er intet givet på forhånd. Derfor har vi også stoffer, der minder om dette, så vi har flere ting, der arbejder inden for det her felt. Vi har ikke alene mulighed for at bruge dette stof, men også lære fra det, siger Anders Gersel Pedersen

Direktøren vurderer, at der vil indgå omkring 50 testpersoner i fase 1, der er den fase, hvor midlet bliver prøvet på testpersoner, for at undersøge om mennesker kan tåle det, give information om stoffets sikkerhed og til at finde den maksimale tolererede dosis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen