Berlingske Business

Lundbeck-chef vil fordoble medicoeksport med vækstteam

Lundbeck Novo-kronprins fik 73 millioner med ud af døren
»Jeg har altid tænkt, at det var lidt underligt, at man har et landbrugsministerium,« siger Kåre Schultz, administrerende direktør i Lundbeck, til Børsen og sætter formålet med det nye initiativ på spidsen. Foto:

Et nyt vækstteam skal med Lundbeck-topchef Kåre Schultz i spidsen rådgive regeringen forud for en ny "life science"-strategi til foråret.

En fordobling af eksporten og 30.000 nye job er målet, skriver dagbladet Børsen.

»Jeg har altid tænkt, at det var lidt underligt, at man har et landbrugsministerium,« siger Kåre Schultz, administrerende direktør i Lundbeck, til Børsen og sætter formålet med det nye initiativ på spidsen.

Han uddyber, at regeringen aldrig har gjort særlig meget for den såkaldte "life science"-industri, som omfatter alt fra lægemidler til medicinsk udstyr. Derfor skal det nye vækstteam hjælpe med at forankre sektorens plads i regeringens prioriteringer, skriver Børsen.

Kåre Schultz, topchef Lundbeck.

Sundheds- og ældreminister Sophie Løhde (V) er lydhør overfor sektorens appeller.

»Det er et marked i rivende udvikling, og derfor er det også vigtigt at have øje for, om systemet er "up-to-date" og fremtidssikret og ikke spænder ben for den gode udvikling,« siger Sophie Løhde til Børsen i reference til Danmarks ofte kritiserede tilskudssystem, som teamet skal hjælpe med at reformere.

"Life science"-industrien eksporterer på nuværende tidspunkt for 100 mia. kr. årligt og er Danmarks største eksporterhverv, skriver Børsen.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen